Odd Johan Nelvik, Live Nelvik og Trond Andresen debatterte medias stadig større fokus på reality-kjendiser og hotellprinsesser, og hva denne utviklingen sier om samfunnet vårt. Foto: UNNI SKOGLUND

– I et samfunn med mye informasjon og mange inntrykk er det behov for å koble av med noe som ikke handler om død og djevelskap. Der har Se&Hør en funksjon vi ivaretar, sa den tidligere sjefsredaktøren i Se&Hør.

Odd Johan Nelvik er fortsatt tilknyttet bladet. Han støttet seg på psykiatriprofessor Nils Retterstøl når han argumenterte fork kjedisjournalistikkens eksistens: – I følge Retterstøl fungerer denne type hverdagsflukt som mentalhygiene.

Flere kjendiser

Utgangspunktet for lørdagsmøte på Studentersamfundet var at det aldri tidligere vært så lett som nå å få navnet sitt i medias søkelys. Gjennom et stadig økende antall underholdnings- og informasjonskanaler er mulighetene store for å få sine 15 minutter med berømmelse.

I tillegg til A-kjendisene har vi fått B- og C- og D-kjendiser og stadig færre oppnår berømmelse for prestasjonene sine.

I debatten deltok, tillegg til den tidligere Se& Hør-redaktøren, Live Nelvik, P3-drillpike, Farmen-deltager og datter av Odd Johan Nelvik samt den venstreradikale NTNU-amanuensis Trond Andresen.

Sistnevnte var ikke enig med Odd Johan Nelvik om at Se&Hørjournalistikken har en viktig funksjon.

Fordummende

– Problemet er at kjendis- og slarvejournalistikken fortrenger viktige samfunnsspørsmål. Store spørsmål som miljø og vitenskap spilles ut på sidelinjen. Det er begrenset hvor mye informasjon hjernen vår klarer å behandle og putter vi inn for mye tull sier det seg selv at det blir fordummende, mente Andresen.

Som innledning i debatten ble det stilt spørsmål om når vi får nok av denne type journalistikk, og om vi kan skylde på sultne kjendisjournalister når 1,5 millioner nordmenn kjøper Se og Hør hver uke.

- Behov for å bli sett

– Det er menneskets basale behov for å bli sett som gir seg utslag i kjendisjournalistikk. Nesten ingen av oss produserer noe fysisk lengre som vises etter oss. Vi jobber ikke som snekkere eller rørleggere. Følgelig må vi gjøre noe annet i vår søken etter bekreftelse og anerkjennelse. Vi må fram i rampelyset, forklarte NTNU-professor Trond Andresen og henviste til evolusjonspsykologien.

Se og Hør anno 1979: I 30 år har Se&Hør brakte kjendistoff til det norske folk. Hver uke kjøper 1,5 millioner nordmenn bladet.