3,9 milliarder til Meråkerbanen og Trønderbanen

I dag slapp samferdselsminister Marit Arnstad gladnyheten om elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen.

Det ble kakespising da Marit Arnstad slapp gladnyheten på Værnes i dag. Foto: Jens Petter Søraa

Saken oppdateres.

Om én og en halv uke legges ny Nasjonal Transportplan (NTP) for de neste ti årene fram.

Men allerede i dag kunne samferdselsminister Marit Arnstad slippe gladnyheten om at elektrifiseringen av både Trønderbanen og Meråkerbanen vil bli prioritert i første del av tiårsperioden 2014 - 2022.

- Vi har snudd trenden. Det bygges mer jernbane enn noen gang, sier Arnstad og viser til at rødgrønn regjering de siste åtte årene har tredoblet investeringsbudsjettet for jernbanen.

Samferdselsministeren møtte nordtrønderske ordførere og politikere på Værnes tirsdag formiddag i et hastemøte i samarbeidsforumet for veg og jernbane.

- Dette er en gledens dag

3,9 milliarder vil bli satt av til jobben med å elektrifisere jernbanen.

- Dette er utrolig viktig for Steinkjer. Vi merker oss at reisetiden skal reduseres med tjue minutter, det er bra, sier Steinkjerordfører Bjørn Arild Gram (Sp).

- Dette er en gledens dag for hele dalen og jeg er sikker på at folk på svensk side også er fornøyde, sier Meråkerordfører Bård Langsåvold (ap).

- I dag spretter vi sjampisen

Regjeringens forslag innebærer elektrifisering av begge strekningene, stasjonstiltak, nye krysningsspor langs Trønderbanen og utbygging av dobbeltspor hell-Værnes.

- I dag spretter vi sjampisen. Siden jeg meldte med inn i SU i 1998 har elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen vært en viktig kampsak for oss. Og endelig blir det virkelighet, sier stortingsrepresentant Snorre Valen for SV i Sør-Trøndelag i en pressemelding.

Arbeidet vil starte i første fireårsperiode, men avsluttes senere.

Kan øke passasjertallet til 3 millioner

Trønderbanen har i dag 1,2 millioner passasjerer og 70 avganger daglig med dieseltog mellom Trondheim og Stjørdal. Med en elektrifisering og utbygging av Trønder- og Meråkerbanen, vil det være mulig å øke passasjertallet til over 3 millioner passasjerer hvert år, med avganger hvert kvarter mellom Trondheim og Stjørdal, og hver halvtime mellom Stjørdal og Steinkjer.

De nordtrønderske politikerne syntes dette var en gledens dag.

De nordtrønderske politikerne syntes dette var en gledens dag.

Slik fordeles de 3,9 milliardene
  • 600 millioner til bru og dobbeltspor Hell-Værnes
  • 800 millioner til elektrifisering og forbedring av Meråkerbanen
  • 1,9 milliarder til Trønderbanen og elektrifisering og prioritering av strekningen Trondheim-Steinkjer.
  • 600 millioner til stasjoner og kryssingsspor
Vis debatt
comments powered by Disqus

Trykk her for debattregler

Gikk du glipp av disse?