Denne vifta ble påkjørt og skadet for om lag to uker siden. Foto: Statens vegvesen

Trafikanter som ferdes på E6 mellom Trondheim og Stjørdal møter stadig på varsel om stengte tunneler. Særlig om nattestid er tunnelene ofte stengt på grunn av vedlikeholdsarbeid.

Det siste året har Helltunnelen vært stengt over 50 ganger, altså rundt én gang i uka, opplyser Statens vegvesen.

- Det er ganske mye, og noe oftere enn tidligere. Stadig flere biler kjører gjennom tunnelen, og derfor blir det mer skader og vedlikehold, sier byggeleder Helge Hoven i Statens vegvesen til Adressa.no.

Vifter i veibanen

Blant annet er det er problem at mange kjører på en av de 36 viftene i taket på tunnelen.

Det er tyngre kjøretøy med høy last som sneier viftene i taket, 4,7 meter over veibanen.

- Det har hendt at viftene har falt ned i veibanen. Andre ganger må vi plukke ned viftene og demontere dem. Reparasjonsarbeidet tar fort ei natt. Det er ganske sårbart, sier Hoven.

Han sier det har vært mange påkjørsler av vifter og andre installasjoner i tunnelen det siste året. I tillegg må tunnelen ofte stenges ved bilberging og vask. Tunnelen vaskes nå hyppigere enn tidligere. Dette er for å unngå for mye svevestøv.

Et slit å kjøre mellom fylkene

En tungtransportsjåfør Adressa.no har snakket med har reagert på at tunnelen blir stengt så ofte. Kjell Arne Trana setter ikke noe pris på å møte bommer og varsel om omkjøring.

- Det er et slit å kjøre mellom Nord- og Sør-Trøndelag i dag. Når vi må kjøre gamle E6 tar det lenger tid, noe som kan føre til brudd på hviletidsbestemmelsene. Der møter vi også på flere syklister og myke trafikanter, og det blir mer støy for de som bor i områdene rundt gammelveien, sier Trana.

Helge Hoven understreker at det er strenge krav til sikkerhet som gjør at tunnelen må stenges helt ved vedlikehold eller reparasjoner.

- Og redningsbilene nekter å kjøre inn hvis vi ikke stenger tunnelen først, sier Hoven.

Må stenge med bommer

Vanligst er det at tunnelen blir stengt om natta, fra klokken 23 til 06. Målinger viser at trafikken går ganske mye ned etter klokken 23.

- Men vi ser at rushtrafikken starter tidligere om morgenen enn før. Vi vurderer derfor å avslutte klokken 5, sier Hoven.

Erfaringen viser at det ikke holder å signalisere stenging med lys. Tunnelen blir fysisk stengt med bommer for å hindre at noen kjører gjennom.

- Det er noen som har det travelt, og i det lengste prøver å komme gjennom. Lysene holder ikke, sier byggelederen.

Også de andre tunnelene mellom Trondheim og Stjørdal stenges med jevne mellomrom.

I midten av april måtte Grilstadtunnelen stenges da en hjullaster skrellet taket.