Årsaken er at dagens bru over Forra kun har én kjørebane, og er altfor smal til at to biler kan passere samtidig.

- En ny bru over Forra vil gi bedre trafikkavvikling og kapasitetsfordeler, sier Klas Kolden, fungerende enhetsleder i Stjørdal kommune.

Planen for den nye E14-brua, som skal ligge i Hegra, ligger til behandling hos Stjørdal kommune.

- Vi har mottatt saken, og med ordinær reguleringsplanbehandling regner vi fire til seks måneders behandlingstid. Med uttalelsesfrist til slutten av august, sier Kolden.

Midlertidig trafikkavikling

Den nye brua er med i Nasjonal transportplan (NTP), regjeringens handlingsprogram for veibygging 2014-2017, og mulig byggestart er satt til 2014.

- På grunn av planleggingen er det ikke realistisk at vi kommer i gang med arbeidet før i 2014, sier Kolden.

Sjefingeniør i Statens vegvesen, Hågen Ven, sier at trafikken midlertidig avvikles mens brubyggingen pågår.

- Enten bygger vi den nye brua ved siden av den gamle, og flytter den når den er ferdigbygget. Men det er mest aktuelt å bygge en provisorisk bru, mens vi river den gamle, sier Ven.

Ulike brutyper

Ifølge Stjørdalens Blad har ikke Vegvesenet bestemt hva slags bru som skal bygges, men det er to alternativer. En løsning er en bred betongbru på pilarer i elva. Den andre muligheten er en modernisering av dagens utgave, som vil være en stålbru med bue over.