Det tok mannskapene 13 timer å flytte 300 griseslakt etter semitrailervelten i Grong fredag i forrige uke. Kjøttet ble flyttet til en hjullaster, noe flere lastebilsjåfører hevder ikke er i tråd med hygienekravene for transport av ferskt kjøtt. Det skriver TV2.

- 20 grader i lufta

Griseslaktet var på vei fra Bjerka i Nordland til Norturas fryselager i Malvik i Sør-Trøndelag da ulykken skjedde på E6 nord for Harran i Grong.

- Temperaturen var 20 grader da jeg kjørte forbi rundt klokka 22.00 om kvelden. Da ble kjøttet fortsatt lastet om, sier en lastebilsjåfør til TV2.no.

Lastebilsjåføren mener at kjøttet burde blitt destruert siden det var ute i fri luft og kunne blitt infisert.

Nortura, som var ansvarlig for grisekjøttet, opplyser overfor TV2 at vanlige rutiner ble fulgt under omlastingen og at skapet på hengeren var intakt slik at kjøttet holdt temperaturen. De mener at siden skapet var intakt fikk veltet ingen konsekvenser for kjøttet.

Ifølge Nortura har det vært gjort temperaturmålinger av kjøttet både underveis i omlastingsprosessen og da kjøttet kom frem til Malvik.

- Enorme krefter

En annen lastebilsjåfør hevder at velten må ha slått hull i skapet på tilhengeren, slik at kjøttet har vært i friluft – og kanskje også i kontakt med bakken utenfor.

- Jeg har sett noen slike velt i min tid, og jeg har aldri opplevd at de har klart å berge et skap. Se bare skadene på styrehuset – det er enorme krefter, sier en av sjåførene.

- Kjøttet holder temperaturen

John Falck ved Mattilsynet er kjent med at kjøleaggregatet var slått løst og var ute av funksjon.

- Kjøttet holder godt på temperaturen inne i et tett skap. Selve kjøleaggregatet var slått løst, og ikke i funksjon. Bilen ble åpnet og en ny kjølebil kom på plass. Det ble rekvirert en hjullaster og transportstenger, og mannskaper med rene kjeledresser lastet om, sier Falck.

Falck opplyser at det er produsenten av kjøttet som er ansvarlig for at hygieneforskriftene overholdes.