– Vi slåss mot «de hvite varebilene», sier markedssjef Karl Peder Bjerve i Børstad Transport i Stjørdal.

Bilene som Bjerve sikter til er utenlandsk registrerte kjøretøyer som mistenkes for å smugle bilbatterier ut av Norge.

– Tusenvis av bilbatterier som skulle ha vært samlet inn og fraktet til gjenvinning forsvinner ut av innsamlingssystemet. For oss betyr dette tapte penger og arbeidsplasser, sier Bjerve.

Økende problem

Generalsekretær Roar Hansen i Norsk forening for farlig avfall (NFFA) er godt kjent med problemene.

– Våre medlemmer melder om at illegal eksport av batterier er et økende problem. «Hvite varebiler» er blitt et begrep i bransjen. Dette er varebiler som oftest har kurs for Baltikum, sier Hansen.

Foreningen har flere ganger tatt opp problemet med myndighetene.

– Innbrudd og tyverier fra virksomheter med avfall som kan være kommersielt interessant, er økende. Virksomheten er motivert av prisene på metaller og andre stoffer som kan gjenbrukes. Vi har advart mot en utviklingen som gir innpass for organisert kriminalitet. Denne typen transport preges av lav risiko og høy profitt, sier Hansen.

– Vi har blant annet bedt myndighetene om å øke kontrollaktiviteten mot norske verksteder og andre miljøer som kan være forledet av useriøse aktører. Foreningen har også bedt Økokrim om aktivt å etterforske mistenkelig innsamlingsvirksomhet, sier han.

14 000 batterier

Børstad samler inn kasserte bilbatterier og annet miljøfarlig avfall mellom Ålesund og Brønnøysund.

– De siste årene er mengden med batterier redusert med omkring 300 tonn årlig bare i vårt distrikt. Dette tilsvarer omkring 14 000 batterier. Mye av nedgangen skyldes at batteriene blir stjålet før vi rekker å hente dem. Våre sjåfører ser hva som skjer. Flere ganger er utenlandske sjåfører tatt på fersken, sier Bjerve.

– Hva kan gjøres?

– Tollvesenet må skjerpe kontrollene kraftig. Viktig er også at alle som mellomlagrer bilbatterier og annet farlig avfall holder det forsvarlig innelåst til det hentes av godkjent innsamler. Innlåsing er ingen garanti mot tyverier, men det slurves for mye, mener Bjerve.

Tyveriene skjer ifølge Bjerve fra for eksempel bensinstasjoner og verksteder som har avtale med innsamlere. En del stjeles også fra oppsamlingsplasser. Børstad har hatt innbrudd flere ganger på tross av høye gjerder og videoovervåkning.

– I tillegg til batterier stjeles elektronikkavfall og dekk i store mengder, sier Bjerve.

Syre i naturen

Børstad pakker og leverer de innsamlede batteriene videre til Batteriretur, som sender avfallet til gjenvinning av syre, bly og plast. Børstad får betalt for levert mengde av Batteriretur.

– Ordningen finansieres av miljøavgiften på batteriene. Avgiften skal sikre en forsvarlig håndtering når batteriene kasseres, men det skjer ikke når batterier havner i et illegalt marked. Vi har grunn til å tro at de som driver den ulovlige virksomheten tømmer ut syren før transport for å redusere vekten. Ingen vet hvor den miljøfarlige syren havner. Når batteriene er fremme blir blyet tatt ut og solgt videre, hevder, Bjerve.

Altfor tungt lastede varebiler er også farlige i trafikken.

– I overlessede varebiler fraktes farlig avfall uten betryggende sikring av lasten. Vi følger strenge sikkerhetskrav. Ved frakt til Sverige må vi til og med oppgi reiserute på forhånd, sier Bjerve.