De er kjent for å kjøre sykler med kraftige motorer, men nå står de overfor en strabasiøs sykkeltur på 540 kilometer. Minst fire medlemmer fra Hells Angels både i Trondheim og Danmark er påmeldt i veteranklassen i Styrkeprøven.

- Ja, ja, jeg er godt trent, men jeg har ingen kommentarer til dette, svarte et av medlemmene (46) da Adresseavisen skulle sjekke treningsgrunnlaget.

- Du vil ikke stille opp på et bilde med sykkelen da?

- He-he, nei.

En annen HA-deltaker (41) var like ordknapp:

- Om jeg har ligget i hardtrening lenge? Ja, men dette er ikke noe å snakke om. Ha en god dag.

Tante politi i puljen

I samme pulje som veteranene fra Hells Angels stiller Gunvor Molaug (60) fra Rogaland politidistrikt. Politiinspektøren nekter for at hun har fått jobben med å holde rytterne fra mc-klubben under oppsyn.

- Nei, jeg visste ikke at de skal være med. Jeg synes det er flott med alle som er med, sier hun.

- Setter du prestisje i å komme i mål før HA-guttene?

- Nei, jeg har som mål å komme i mål. Jeg har aldri syklet så langt før, sier Molaug, som i den siste tiden har forberedt seg godt til kraftanstrengelsen.

Gorilla gym

Enkelte av de påmeldte fra Hells Angels er tidligere dømt for til dels alvorlige lovbrudd. Politiinspektør Harald Moholt i Sør-Trøndelag politidistrikt har ved flere anledninger fremstilt Hells Angels som et miljø basert på organisert kriminalitet.

Moholt, som selv har syklet Styrkeprøven, minner om at det er en vesentlig forskjell på å starte og fullføre.

- Hvem som helst kan delta, i alle fall starte. Det er mye politifolk som sykler så de er i gode hender, humrer Moholt.

Politiinspektøren mener syklistene må ha lagt grunnlaget i Hells Angels' eget treningsstudio på Trolla Bruk, Gorilla gym.

Får 40 timer

Veteranklassen er ny av året, og er for deltakere som ønsker å ha god tid til disposisjon. De kan starte ved midnatt fredag kveld og får en maksimaltid på 40 timer.

HA-syklistene blir utstyrt med sekk med proviant, mat og drikke og må klare seg selv på ferden mot Dombås i den lyse sommernatta. Klokken syv venter frokost på Frichs kafeteria. Først lørdag formiddag blir service- og matstasjonene tilgjengelig for veteranene, etter hvert som de raskeste syklistene som starter lørdag morgen begynner å ta innpå.

Skulle kreftene ebbe ut og savnet av hestekrefter mellom bena ta overhånd, må HA-veteranene melde fra til arrangørene. På nærmeste matstasjon kan det bli ordnet med skyss til nærmeste togstasjon, på de slitne syklistenes regning.