I fjor gjennomførte Statens vegvesen totalt 262 stikkontroller hos verksteder som er godkjente til å utføre EU-kontroller på lette og tunge kjøretøyer.

Stikkontrollene avdekker om mekanikeren som gjennomfører EU-kontrollen gjør alt etter boka og får riktig resultat på bilens tilstand. I 61 av tilfellene ble mekanikerens kontrolljobb ikke godkjent, noe som betyr at nærmere én av fire mekanikere fikk påpekt feil i sine bedømminger av bilens tilstand.

I år er det gjennomført 49 stikkontroller, i 36 prosent av disse ble det påpekt feil gjort av mekanikeren.

- En del av feilene vi påpeker er bagatellmessige, og en god del vurderinger går på skjønn, noe som kan gi tvilstilfeller. Men vi oppdager også en del overkontrollering. Det er flere bileiere som klager til oss, som nettopp har hatt bilen til service og lurer på hvorfor de fikk så mange feil på EU-kontrollen. Dem gir vi ofte medhold, forteller Egil Bergsrønning ved tilsynsseksjonen i Statens vegvesen.

- Prøver å selge arbeid

Bergsrønning opplever at én av årsakene til overkontrolleringen er at mekanikerne stiller for store krav.

- Mange har nok serviceinnstillingen i hodet under EU-kontrollen. Når man gjennomfører en service forventer man at alt i bilen skal holde i lang tid og være grundig sjekket. En EU-kontroll er ikke ment å være like grundig, men en sjekk på om bilen er sikker nok til å kjøre på veiene basert på dagens situasjon, sier Bergsrønning.

Han forteller imidlertid at Vegvesenet også har kommet over tilfeller hvor de føler at kontrollørene påpeker flere feil enn det er grunnlag for med viten og vilje.

- Vi har hatt tilfeller hvor vi helt klart føler at de benytter EU-kontrollen til å få solgt arbeid til kunden. Vi har de siste årene hatt et par veldig klare tilfeller. Ett hvor det blant annet ble påpekt en feil på et hjullager som ikke var der. Da vi konfronterte verkstedet med dette, hadde de vanskelig for å forklare seg, sier Bergsrønning.

Overser feil

Han legger imidlertid til at tilfellene hvor Vegvesenet føler at verkstedet forsøker å skaffe seg arbeid utgjør en mindre del av feilene som oppdages.

- I en del av tilfellene vi avdekker vi også at feil på bilen ikke blir oppdaget, det er kanskje det mest alvorlige, legger han til.

- Bedre på tunge kjøretøy

Stikkontrollene Vegvesenet gjennomfører gjelder for EU-kontroller både på tunge og lette kjøretøy. De fleste av mekanikernes feil avdekkes under EU-kontroll av lettere kjøretøyer.

- Det virker som om de som kontrollerer tunge kjøretøy gjør en bedre jobb. Det er mye mindre klager her, forteller Bergsrønning.

- Hvorfor tror du det er sånn?

- Det er større summer på spill når det gjelder tunge kjøretøy. Hvis kontrollorganet ikke gjør jobben ordentlig, kan det få større konsekvenser enn det gjør ved kontroll av lette kjøretøy. Verksteder kan miste store kunder. I tillegg er det nok også mange av tungbilførerne som kjenner til det tekniske på sitt kjøretøy, mens mange bileiere ikke vet særlig mye om bilen sin. Kontrollørene vet nok at de blir fulgt med skarpere øyne her.

- Har bransjen litt å gå på?

- Ja, basert på det vi avdekker, kan man si det. Men nå kommer det endringer i verkstedsforskriften. Kravet til opplæring og kompetanse skal strammes inn, og det håper vi vil gi en god effekt, sier Bergsrønning.