Strekningen hvor en sveitsisk turistbuss kolliderte og tre personer mistet livet tirsdag, var nyasfaltert.

Ved inngangen til den nyasfalterte strekningen sto det ifølge fungerende avdelingsdirektør for veiavdeling i Statens vegvesen i Nord-Trøndelag, Arild Hamrum Norheim, skilt om både glatt veibane og humpete vei.

- Asfalten på strekningen var helt nylagt. Da kan det ligge noe olje i overflaten, og derfor er det standard prosedyre å sette opp skilt med glatt veibane. Det var lagt ett lag med asfalt, mens det øvre dekket er halvveis lagt, forteller Norheim.

Glattere i varmt vær

- Det var varmt i været på tidspunktet ulykken fant sted, kan det varme været gjøre strekningen glattere?

- Ja, det kan bli glattere i en fase, det er derfor vi setter opp slike skilt. Men det er foreløpig ingenting som tyder på at veien er årsaken, sier Norheim.

- Er det nedsatt hastighet på stedet?

- Ikke som jeg er kjent med. Men skiltene om humpete vei og glatt veibane tilsier at førerne bør være ekstra oppmerksomme, sier Norheim.

Kjørte ut i høyresving

Statens vegvesens ulykkesgruppe er nå på stedet. De ser etter spor og gjør oppmålinger, opplyser Birger Brekken, overingeniør fra ulykkesgruppa i statens vegvesen om.

- Det er løs grus på vegskulderen og nylagt asfalt her. Hva kan du si om det?

- Det er ikke noe spor å se. Hvis man ser hvor bussen har gått ser ut som gått rett ut til venstre i høyrekurve, sier Brekken.

Har klaget i årevis

Ordfører i Namsskogan, Stian Brekkvassmo, er også godt kjent med strekningen. Han har flere ganger uttalt at veien burde ha vært utbedret. Blant annet har han vært kritisk til at veien heller kraftig fra midten og ut til sidene.

- Jeg har hatt tomstokken og målt at det enkelte steder er 25-26 centimeter høydeforskjell fra midtstripen til kanten av veien. Vi har fått flere meldinger fra lastebilsjåfører som opplever vingling på grunn av dette, sier Brekkvassmo.

Han påpeker at han ikke kjenner til om den verste helningen var på stedet hvor ulykken skjedde.

- Siden det var nyasfaltert akkurat der, kan det hende at den verste helningen er utbedret. Men det er for tidlig å si noe om. Uansett er dette en strekning som vi har bedt om tiltak til lenge, men som ikke har blitt prioritert, sier Brekkvassmo.

- Ujevn strekning

Brekkvassmo er sammen med ordføreren i Grong med i en referansegruppen som samarbeider med Statens vegvesen om tiltak på E6 nord for Grong.

Norheim i Vegvesenet kjenner også godt til strekningen og forholdene Brekkvassmo påpeker, men sier at helningen ikke var på det verste akkurat hvor ulykken skjedde.

- Det er flere steder man har et stup rett ned i elva på den ene siden, og bergveggen like på den andre siden. Dette er kombinert med smal vei enkelte steder, så man kan si at det er en ujevn veistandard på strekningen. Men akkurat hvor ulykken skjedde er det ikke bratt sideterreng. Det er litt fjell på den andre siden, men det er ikke her man først og fremst skulle vente en ulykke, sier Norheim.

Han påpeker at helningen i veien er innenfor kravene på stedet hvor ulykken fant sted.

Norheim er ikke kjent med at det har skjedd andre ulykker som har medført dødsfall eller personskade de siste åtte årene. Statens vegvesen er imidlertid i gang med en utredning som skal leveres som et innspill til Nasjonal transportplan, der forslag til utbedringer blir tatt med.

Statens vegvesen i ferd med å gjøre målinger. Foto: birger ringseth
Det var nyasfaltert på stedet, og strekningen var merket med glatt veibane. Foto: Birger Ringseth