Arnøy har sammen med kollegaene Kenneth Sundnes og Paul Shaw utviklet og bygd opp nettstedet Zedge.net – et «sosialt nettverk» som innebærer at brukerne kan utveksle ringetoner, skjermbeskyttere og bakgrunner spesielt rettet mot mobiltelefoner.

Nettsiden har over 3,6 millioner registrerte brukere, og før jul ble selskapet kjøpt av det amerikanske telekom-selskapet IDT. Kjøpesummen er ukjent, men på andre nettsteder spekuleres det i en pris på flere millioner dollar.

Mindre risiko

– Det er flere som gjetter. Noen er nære, mens noen er langt unna, sier Arnøy. Strenge avtaleregler forhindrer ham i si noe om det, men han konstaterer at han er fornøyd med salget.

– Det er klart vi sitter igjen med litt. Hvis ikke hadde vi ikke gjort det, sier han. Gründerne skal fortsette i selskapet, men kan tillate seg å senke skuldrene.

– Det er klart vi hadde større frihet før, men samtidig var det mye større risiko. Ting kan gå gæli, slår han fast.

Arnøy sammenligner Zedge med You Tube. De som er registrert kan laste opp og dele innhold, som de igjen kan laste ned på mobiltelefonen via wap.

– Vi startet opp for tre år siden, men det er først det siste året vi har fokusert på kommersialiseringen, sier han. Tjenestene på nettstedet er gratis. Inntektene kommer fra reklame, og den kommersielle verdien ligger i antall brukere.

Arnøy regner det som helt sikkert at de er blant de tre største i verden på slike mobiltjenester, og han regner med at de faktisk er størst. Dette på tross av de kun har brukt 150 dollar på markedsføring. Brukerne har blitt rekruttert gjennom jungeltelegrafen.

– Ettersom vi bare har vært tre personer, har vi ikke kunnet fokusere på noe annet enn å bygge opp nettstedet. Målet har vært å skape et så bra sted at det sprer seg selv, sier han. Han tror årsaken til suksessen er at de ikke har forsøkt å kopiere noen.

– Vi har satset på brukervennlighet og hastighet, i tillegg til at vi var ganske tidlig ute med brukergenerert innhold. Nå har vi omtrent 500 000 enheter med innhold, sier han.

Ny avdeling

31-åringen, som opprinnelig er fra Tydal, har hjemmekontor i Malvik, mens Sundnes og Shaw bor i henholdsvis Bodø og Brussel. Etter oppkjøpet planlegger de å opprette en avdeling i Trondheim. Arnøy, som har blitt leder for produktutvikling i det nyetablerte datterselskapet IDT Mobile Group, er nå i ferd med å se etter egnede lokaler. Målet er å komme opp i fem-seks ansatte.

– Vi håper å finne dyktige folk i byen, og jeg syns personlig det er artig at flere amerikanske selskaper har fått øynene opp for Trondheim. Vi har ikke vært bortskjemt tidligere, sier han.

You Tube ble i fjor solgt til Google for elleve milliarder kroner, og har over 20 millioner unike brukere hver måned. Arnøys mål for Zedge derfor ikke beskjedent.

– Vi skal bli like kjent som dem. Det må være målet.

Vokser: Zedge-gründer Tom Arnøy er på rekrutteringsturne for å tiltrekke seg nye medarbeidere til utviklingsavdelingen i Trondheim. Foto: JENS PETTER SØRAA
Foto: JENS PETTER SØRAA