Mindre verden: Her passer de på negative hendelser for deg mens du er ute og reiser. Ved PC-ene sitter informasjonskonsulentene Egil Niclaes Reksten og Hilde Gudvangen. Bak står Peder Kvendset (t.v.), Jannicke Trana Johansen og Torbjørn Akersveen. Foto: KJELL A. OLSEN

George Bush vil bruke mobilen til å varsle amerikanerne ved naturkatastrofer og terrorangrep. Der har myndighetene oppdaget at befolkningen omsider tar i bruk tekstmeldinger på mobilen og vil utnytte dette som en viktig informasjonskanal. I USA skal varslingen være klar i 2010.

På Pirsenteret i Trondheim har bedriften AidCom allerede kommersialisert et tilsvarende produkt. Tjenesten kalles TravelAlert og brukerne får informasjon og oppdateringer dersom hendelser som naturkatastrofer, smittefare, epidemier, krig og terror inntreffer der de er på reise.

Fra midten av februar i år har det vært mulig å abonnere på informasjonsmeldinger fra alle land som Utenriksdepartementet anser som trygge å reise til. De har allerede kontrakt med forsikringsselskapet TrygVesta som tilbyr dette til sine kunder og NTNU som tilbyr dette til sine ansatte.

Evig nyhetstoer

– Vi har som mål å være en evig toer når det gjelder nyheter. Men vi skal få ut informasjon om hendelser i løpet av fem minutter etter at de har blitt publisert på en eller annen nyhetskanal i verden, sier Peder Kvendset, gründer, daglig leder og hovedeier i Aidcom.

Meldingene blir sendt ut fra kontorene i Pirsenteret. De fungerer som en ren nyhetstjeneste på linje med det som Norsk Telegrambyrå sender ut til sine abonnenter. 17-18 ansatte jobber skift hele døgnet og skal inngå i en ordning som dekker hele året. De ansatte kalles informasjonskonsulenter og har som hovedoppgave å følge med på hendelser i land der firmaet har kunder. Pr. i dag følger de med på hva som skjer i 18 land. Målet er å ha 150 land i løpet av sommeren.

Nyhetsovervåkningen skjer ved å holde oppsikt med internasjonale, nasjonale og lokale medier, samt direktekobling til jordskjelv- og tsunamivarsel. Teknologien er utviklet i Trondheim og er blant annet basert på avlesning av RSS-feeder.

Ikke etterretning

– Veksten vår er først og fremst knyttet til hvor mange land vi har oppdrag i. Når vi sender ut meldingene knyttet til ett land, spiller det mindre rolle hvor mange som mottar dem, sier Torbjørn Akersveen, styreleder i bedriften med fartstid fra Nato og prosjektleder for risiko- og sårbarhetsanalyser.

– Dette er informasjon og ikke etterretning. Vi baserer oss kun på åpne kilder. Hvis en bedrift velger å gå inn i et land som i utgangspunktet kan være ustabilt, skaffer de seg sikkerhetsopplysninger på egen hånd. Deretter kan vi følge opp med informasjon om enkelthendelser, sier Akersveen.

Satset alt

Peder Kvendset kan tidfeste dagen da han fikk ideen til produktet.

– Det skjedde klokken 19.05 den 26. desember i 2004, sier han. Dagen da Tsunamien raste i Asia.

– I ettertid ble det sagt at amerikanske myndigheter varslet om flodbølgen, men at de lokale myndighetene ikke ville uroe turistene. Med dette systemet ville flere hatt muligheten til å komme i sikkerhet, sier Kvendset.

Hendelsen førte til at han etter hvert sa opp jobben og flyttet inn i nyskapingsdelen av Pirsenteret. Selskapet Aidcom ble stiftet i juni 2006 og et år senere inngikk de en testavtale med forsikringsselskapet TrygVesta. 1000 reisende i 70 forskjellige land prøvde ut TravelAlert. Tilbakemeldingene førte til produktet som nå er lansert.

– Alle våre kunder vil heretter få dette tilbudet, sier Jannicke Trana Johansen, markedssjef i TrygVesta.

For alle andre er det mulig å kjøpe tjenesten for 49 kroner i uken.

Sikkerhetssøkende

– Vi trodde dette ville bli et produkt for dem som reiste ut av Europa og til fjerne himmelstrøk. Så langt er tilbakemeldingene at man like gjerne vil ha informasjon om ost som er trukket tilbake i Frankrike eller hetebølge i Helles når man er på reise, sier Kvendset.

I år regner han med underskudd i driften, men allerede neste år håper han på balanse.

– Det er mindre viktig. Det viktigste er at vi når våre mål om nok kontrakter i markedet. Det kan igjen gi grunnlag for økt satsning på utlandet. Vi vil gjerne inn i de mer folkerike landene i Europa og USA, sier Kvendset.

Målet i første omgang er én million kunder. Én million reiser i løpet av året.

Krise: Slik ser en typisk melding ut fra Aidcom. Foto: KJELL A. OLSEN