Det Trondheims-baserte oljeleteselskapet EMGS varslet tirsdag at de trolig ikke vil forlenge charteravtalene for de to skipene «Boa Thalassa» og «Boa Galatea».

Bjørneviks rederi Boa Offshore eier båtene. Han sier at hver båt har et mannskap på rundt 20 personer, og at de risikerer permitteringer hvis de ikke får andre oppdrag.

– Vi jobber med alternative løsninger for båtene, men i dagens marked er ikke dette gunstig, sier Bjørnevik til Adresseavisen.

Skipene ble spesialbygd for EMGS ved gamle Fosen Mek. i Rissa, og har vært i tjeneste hos selskapet siden henholdsvis 2008 og 2009. Avtalene for de to skipene går ut i desember i år og juli neste år.

– Ikke umiddelbar krise

Bjørnevik åpner for at de kan bli ombygd for å ta på seg andre oppgaver, men sier at båtene vil bli lagt i opplag hvis de ikke sikrer seg andre avtaler.

– Det er ikke noen umiddelbar krise, men hvis det varer over lengre tid, slår det uheldig ut, sier han.

Han er likevel ikke bekymret for sitt eget selskap.

– Vi har vært gjennom dårligere tider enn dette før, så sånn sett er det en naturlig del av markedet, sier Bjørnevik.

Klausul i avtalen

Kredittanalytiker Ola Beinnes Fosse hos DNB Markets sier at det er en klausul i avtalen mellom Boa og EMGS, som forhindrer rederiet i å leie ut de to EM-skipene med den samme teknologien til andre selskaper i ti år etter at kontrakten er utløpt.

Han sier at de kan bygges om til å gjøre vedlikehold eller utføre lett konstrukjonsarbeid på havbunnen, eller til tradisjonelle seismikkskip. De kan også brukes som støttefartøyer til skip som er utstyrt med fjernstyrte undervannsroboter, slik som de to Bjørnevik-skipene «Boa Bison» og «Boa Jarl». I tillegg kan de bygges om til støtteskip for vindparker.

Fosse sier at det vil tære på kontantene i selskapet, selv om han ikke er umiddelbart bekymret for situasjonen. Men han påpeker at rederiet har liten kontraktsdekning fra neste år og utover, og spår at selskapets såkalte frie operasjonelle kontantstrøm kan bli nær null og senere negativ frem mot 2018. Det betyr at de ikke tjener penger på driften, inkludert rentekostnader.

– Altfor høyt belånt

Heller ikke Boas to store konstruksjonsskip, «Boa Deep C» og «Boa Sub C», har lange kontrakter i sikte. Ett av skipene er nå i Mexicogolfen, hvor det jobber for Boa Marine Services, og Fosse sier at selskapet har nytt godt av å ha kontrakter i dollar.

Boa Offshores regnskap for andre kvartal viser at de har en nettogjeld på 3,26 milliarder kroner, og i juli tok de opp et nytt obligasjonslån på 150 millioner.

Fosse sier at dagens offshoremarked er det begrepet «cash is king» som gjelder, og sier at Boa har vært dyktige til å sikre sin kontantposisjon gjennom avdragsutsettelse fra bankene, det nye obligasjonslånet og et aksjonærlån på 30 millioner kroner.

– Men det er klart at selskapet, i likhet med resten av de norske supplyrederiene, er altfor høyt belånt, og avhengig av velvillige bankforbindelser, obligasjonseieren og eventuelt en velholdt eier for å hindre at kassen tømmen for kontanter i 2017 eller 2018, sier han.

Ingen avklaring for Fosen

Boa Offshore avbestilte i forrige uke byggingen av et nytt offshoreskip ved Rissa-verftet Noryards Fosen (tidligere Fosen Mek.).

Bjørnevik har denne uken hatt samtaler med Noryards eier, den ukrainske forretningsmannen Kostjantin Zjevago, som også er medeier i skipet.

Ifølge rederen er det manglende betaling fra Zjevago som gjorde at kontrakten ble avbestilt, og han sier at de ennå ikke har kommet til enighet.

Dermed er det fortsatt usikkert om de rundt 70 ansatte ved verftet har oppgaver å se frem til de neste årene.