Ole T. Bjørnevik som eier rederiet Boa Offshore har de siste ukene hatt dialog med både ledelsen i Noryards i Rissa på Fosen, og selskapets ukrainske eier. Uten at de har klart å bli enige.

Senest tirsdag var han i kontakt med Zjevago, men hevder han ikke fikk lovnader som gjorde det forsvarlig å bygge skipet hos verftet i Rissa.

Onsdag valgte Noryards Fosen å begjære seg selv konkurs, og nevner Bjørneviks kansellering av ordre på et skip til en verdi av 700 millioner kroner som den umiddelbare årsaken. Bjørnevik vil imidlertid ikke være med på at han har bidratt til problemene ved verftet.

- Problemet er at avtalen som vi hadde da skipet ble vedtatt bygget ikke har blitt overholdt fra deres side. Vi har betalt inn vår del av egenkapitalen i det nye driftsselskapet som skulle drifte skipet da det var ferdig. Men Noryards' eier, Calexco (som eies av ukrainske Kostjantin Zjevago, journ. anm.) har ikke gjort det samme. Til tross for gjentatte henvendelser har dette fortsatt ikke skjedd, og til slutt ble vi nødt til å avbestille ordren på skipet, sier Bjørnevik.

Usikre på om Noryards klarte å levere

Bjørnevik understreker at det ikke har vært snakk om krangling mens diskusjonene med Zjevago og Noryards har pågått. Samtalene har foregått direkte mellom Bjørnevik, daglig leder i Boa Offshore, Helge Kvalvik, ukrainske Zjevago og den lokale ledelsen ved Noryards Fosen.

Kvalvik forteller at etter hvert som dialogen skred frem, ble det mer og mer uaktuelt for Boa å opprettholde ordren hos Noryards.

- Det ble ved flere anledninger bedt om at vi skulle bidra til finansieringen av selve byggingen av båten. Det var ikke avtalen. Vi skulle betale hele summen etter at den var ferdig bygget. Etter hvert begynte vi å bli usikre på om verftet i det hele tatt klarte å levere skipet slik det var avtalt, selv om ordren hadde blitt oppretthold, sier Kvalvik.

- Det var altså ikke slik mot slutten at bare verftet oppfylte kravene i kontrakten, så ville dere ha gjenopptatt ordren?

- Nei, så enkelt er det ikke. Vi føler at vi har vært rimelige i denne saken. Vi har garantert både for egenkapitalen i driftsselskapet av båten og for sluttfinansieringen av den. Vi har til og med akselerert betalingene for båten. Men vi må ha garantier på at Noryards i det hele tatt har finanser nok til å bygge båten, sier Kvalvik.

Fornøyd med verftet

Både Kvalvik og Bjørnevik synes det er synd at verftet i Rissa har havnet i situasjonen det har havnet i. Boa har vært blant verftets viktigste kunder de siste årene, og til sammen har Bjørnevik fått bygget fire skip der. Han har ingenting å utsette på arbeidet som verftet har gjort.

- Folkene som jobber der, den lokale ledelsen og verftet som sådan er vi veldig fornøyde med. De har levert oss noen flotte skip. Vi føler også at vi har vært støttende. Ved byggingen av den forrige båten, Boa Jarl, bisto vi også med selve byggefinansieringen av den. Men nå var vi i ferd med å havne i en posisjon der vi blir bedt om å delta med mer og mer penger, og det kunne vi ikke være med på, sier Bjørnevik.

Skipsreder og Boa-eier Ole T. Bjørnevik sier han er veldig fornøyd med skipene verftet i Rissa har levert ham tidligere. Han mener imidlertid det ikke var forsvarlig å opprettholde ordren på et nytt skip til 700 millioner kroner, så lenge han ikke kunne komme til enighet med ledelsen og eierne i Noryards. Foto: jens petter søraa