- Det er en hjørnesteinsbedrift som velter. Det er en trist dag for alle parter, både verftet, lokalsamfunnet og regionen, sier verftsdirektør Anders Straumsheim til Adresseavisen.

Årsaken skal være at Ole T. Bjørneviks selskap Boa Offshore kansellerte et skipsbyggingsoppdrag til 700 millioner kroner ved verftet.

- Det er ikke grunnlag for videre drift ved anlegget. Den umiddelbare årsaken er kanselleringen av kontrakten med Boa, sier konsernsjef Ivar Hanson i Noryards til Adresseavisen.

72 mister jobben

72 ansatte mister jobben som følge av konkursen. Det var Fosna-Folket som først omtalte den dramatiske vendingen.

«Vi vil gjerne få takke alle våre ansatte som har stilt på jobb gjennom denne vanskelige tiden. Det er sterkt beklagelig at vi er kommet i denne situasjonen med å begjære oppbud og at våre trofaste og dyktige ansatte mister jobben,»  skriver styret i en pressemelding.

Kansellerte skip

Verftet i Rissa har vært i akutt pengemangel etter at Bjørnevik i slutten av september avbestilte en ordre på et skip til en verdi av 700 millioner kroner.

Bjørnevik hevder at Noryards' eier, Kostjantin Zjevago, ikke har betalt sin del av egenkapitalen til et felles selskap som skulle drifte skipet etter at det var ferdig bygget. Zjevago eier Noryards gjennom selskapet Calexco.

- Løsning ikke mulig

«Calexco S.a.r.l., eierselskapet av Noryards AS, har siden kanselleringen vært i dialog og forhandlinger med medeier i BOA IMR AS, BOA Offshore for å finne en løsning som kunne gi grunnlag for å trekke kanselleringen», skriver styret i pressemeldingen.

«I denne prosessen mellom eierne er det blitt klart at en løsning ikke var mulig å bli enige om og at BOA Offshore, gjennom sin majoritetsandel i BOA IMR velger å opprettholde kanselleringen av 23.09.2015.», skriver de.

- Ikke nok oppdrag

Konsernsjef Ivar Hanson i Noryards sier at de senest i går var i kontakt med Noryards eier Kostjantin Zjevago. Selv om Boas kansellering er den umiddelbare årsaken til konkursen, så hadde verftet også langsiktige utfordringer, ifølge Hanson.

- Det er et stort verft som vi har vært avhengige av nye kontrakter for å holde liv i. Nå har vi ikke store nok oppdrag til å opprettholde driften, sier han.