Tidligere denne uken varslet verftet Noryards Fosen i Rissa at de ville begjære oppbud i eget selskap.

Konkursen kommer etter at Boa Offshore kansellerte bestillingen av et nytt ankerhåndteringsfartøy, etter uenigheter med verftets ukrainske eier om finansieringen.

Senere er det også kommet frem at Noryards Fosen har hatt betalingsproblemer over tid.

Her kan du lese at hovedbankforbindelse til verftet, Sparebank1 SMN, ikke vil at initiativ til videre drift.

Åpnet konkurs i dag

Torsdag like før stengetid i Fosen tingrett ble oppbudsbegjæringen endelig levert, bekreftet Noryards' finansdirektør Pål K. Grimsrud overfor Adresseavisen.

Fredag har tingrettsdommer Eirik Lereim gått gjennom materialet. Like etter lunsj ble det formelt åpnet konkurs og bostyrer oppnevnt: Det blir Knut Dypvik i advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig i Trondheim.

Dypviks oppgave blir nå å få oversikt over gjelden i selskapet, hvem som er kreditorer og hvilke verdier som eventuelt finnes i selskapet til å betale hele eller deler av gjelden.

Les mer om hvorfor verftet velger å slå seg selv konkurs.

DN: - Gjeld på 265 mill.

Underleverandøren Elpro har tidligere uttalt at de har nær 15 millioner kroner utestående hos Noryards. Det har også vært andre underleverandører i forbindelse med det avbestilte ankerhåndteringsfartøyet, deriblant Wärtsilä, National Oilwell Varco og Rolls Royce, ifølge Teknisk Ukeblad.

DN skrev fredag at den samlede gjelden i selskapet er rundt 265 millioner kroner, men det har ikke lykkes Adresseavisen å verifisere dette tallet.

Bostyrer må også ta stilling til hva som skal skje med det påbegynte arbeidet på Fjord 1-ferja MF «Korsfjord», som siden mandag har ligget i dokken ved verftet. De ansatte møtte i går på jobb med et ønske om å fullføre.