Kontoret i Trondheim blir hovedsete for kundebehandling i Norge. Byen er dermed i selskap med København i Danmark, Göteborg i Sverige og Turku i Finland. Senteret i Trondheim skal være det ledende kundesenteret i arbeidet med å utvikle fremtidens kundesentermodell.

Gleder seg

If eies av det finske finanskonsernet Sampo, og selskapet er notert på børsen i Helsingfors. Selskapet er datterselskap av svenske If Skadeförsäkring Holding AB.

Kundesenteret i Trondheim er det største av tre senter i Norge. De to andre ligger i Arendal og Sarpsborg, men det er altså de nye lokalene i Skipsbygget som blir hovedsenteret. Tidligere holdt de til på torget, men for en måneds tid siden flyttet de inn i helt nye lokaler på Solsiden. Leder for Ifs kundesenter i Trondheim, Wenche Solum Nilsskog, forteller at de ansatte gleder seg til å gå i bresjen for utvikling og modernisering av kundebehandling innen forsikringsbransjen.

- Kundene skal enkelt få profesjonell hjelp og rådgivning. Her vil det nye hovedsenteret for kundebetjening i Trondheim spille en viktig rolle. Vi gleder oss, sier hun.

Rekrutterer lokalt

Trondheim er i dag det nest største If-kontoret i Norge med rundt 180 arbeidsplasser. Omtrent 110 av disse medarbeiderne jobber ved det nye kundesenteret.

- Trondheim har både kompetent og stabil arbeidskraft, og har mange utdanningsinstitusjoner å rekruttere fra. I tillegg ligger Trondheim godt lokalisert rent kommunikasjonsmessig, sier Solum Nilsskog.

I dag er det 15 heltidsstudenter og tre deltidsstudenter som jobber deltid ved kontoret. Disse kommer fra utdanningsinstitusjoner i Trondheim.

- De har faste stillinger her hos oss ved siden av studiene, forteller Solum Nilsskog.

- Vi er veldig stolte av at vi kan tilby studentene dette mens de studerer. Det er nyttig for dem, og for oss, legger hun til.

Siden nyttår har If ansatt 40 nye medarbeidere i Trondheim. Senteret er i stadig vekst, og andre viktige funksjoner vil etter hvert samles i Trondheim.

- Vi kommer til å ansette et betydelig antall personer i Trondheim. Folks forsikringsbehov endrer seg hele tiden. Vi må ligge i forkant av denne utviklingen, og trenger derfor mange og kunnskapsrike folk innenfor ulike felter. Det får vi nå til i Trondheim, sier Nils Arne Harildstad, som er leder for Salg og Service Norge

Fremtidsrettede kontorlokaler

Den offisielle åpningen av lokalene vil skje tirsdag ettermiddag. Da kommer det besøk av ledelsen i If, næringsforeningen er invitert og alle de ansatte kommer for å feire. Ved det nye kundesenteret er det investert i mye nytt IT- utstyr, blant annet økning i antall videorom, og fremtidsrettet arbeidsmiljø, der inneklima har vært spesielt vektlagt.

- Når det gjelder de nye lokalene i Skipsbygget, er de utformet for å skape et miljø hvor man både er i utvikling, får inspirasjon og kan jobbe aktivt for å forbedre kundeopplevelsene. Lokalene er åpne, lyse og moderne, og er innredet for å skape samhandling og trivsel mellom team og avdelinger. Vår filosofi er at kundene er i sentrum. Det betyr at vi må være kundeorientert, og ha et høyt servicenivå i alle ledd, sier Solum Nilsskog.

- Det er ganske utrolig at det kan sitte mellom 80 og 90 personer sammen på denne måten å jobbe, avslutter hun.

Atrium: De nye lokalene har blant annet kjøkken, og sitteplasser hvor de 180 ansatte kan ta en pause. Foto: Nils H. Toldnes
Motivasjon: Fokus på motivasjon og et godt arbeidsmiljø har vært viktig i planleggingen av de nye lokalene på kundesenteret. Foto: Nils H. Toldnes
Team: De ansatte jobber i team på 12 personer. På det meste kan det være mellom 80 og 90 personer som oppholder seg i samme rom, og tar imot henvendelser fra Ifs kunder. Foto: Nils H. Toldnes