En fersk undersøkelse om trafikkvanene for handlende i Midtbyen, viser at fordelingen er ganske jevn mellom bilisme, kollektivtrafikk og gang/sykkel. Flest går og sykler, men selv om lavest andel (27 prosent) tar bilen, handler bilistene for mer enn de som skal på bussen eller gå med handleposene.

LES PÅ PLUSS: Varaordføreren vil ha bilfri Midtby

- 38 prosent av omsetninga kommer fra dem som kjører bil til Midtbyen. Vi omsetter for 3,3 milliarder kroner i Midtbyen. Tar man vekk bilistene, kan vi miste 1,2 milliarder av denne omsetningen. Det er vanvittig mye penger, og det vil være bekymringsfullt om tilgangen kundene har med bil kuttes nå. Skal det skje, må man være klok i tilnærmingen, sier daglig leder i Midtbyen management, Rigmor Bråthen.

Næringsforeningen i Trondheim reagerer på utspillet om bilfritt Midtbyen.

Les også: Refser Ap som miljøsinke

Kommunen med på vekstmål

Ifølge undersøkelsen utført for Miljøpakken, reiser om lag 20 800 personer daglig til Midtbyen for handel eller service. Det virker naturlig at de som kan slenge handleposene inn i en bil, tar med seg mer enn de som går eller sykler. Busspassasjerene utgjør like under en tredel av kundene og står for en like stor andel av omsetningen. Slik fordeler reisemåte og omsetning seg på de ulike gruppene:

27 prosent med bil står for 38 prosent av omsetningen

31 prosent kollektivt står for 31 prosent av omsetningen.

32 prosent gående står for 23 prosent av omsetningen

8 prosent syklende står for 7 prosent av omsetningen.

- I strid med kommunens mål

Midtbyen management organiserer 250 butikker og spisesteder i sentrum og eies av Trondheim kommune, Trondheim Gårdeierforening og Samarbeidsgruppen Midtny'n.

Bråthen mener forslaget til varaordfører Hilde Opoku i Miljøpartiet de grønne (MDG) om å gjøre området innenfor elveslyngen i Trondheim sentrum bilfritt, kan stå i strid med målsettingen Trondheim kommune har satt for Midtbyen.

- Målet er både for en miljømessig god by, og vi ser blant annet også at folk trives i gågater. Men i tillegg har vi en målsetting om vekst på 25 prosent frem til 2019. Det var Trondheim kommune med på å vedta i 2012. Det er en utfordrende, men for å ha mulighet til å nå det, må vi jobbe med gulrot, ikke pisk, sier Bråthen.

Hun mener kommunen kanskje heller bør se på bilismen til og fra kjøpesentre utenfor bykjernen.

- Det er ikke veldig stor andel bilister blant kundene i Midtbyen, sammenlignet med trafikken til og fra kjøpesenter utenfor sentrum. Det virker som det er veldig lett å se på Midtbyen og når det skal tenkes miljø. Skal man se på miljø totalt, bør man kanskje se på effekten på å gjøre grep ved kjøpesentre hvor det er langt større andel biltrafikk. Vi er bekymret for at alle miljøtiltak skal ramme midtbyen. Vi må se totaliteten for CO2-utslipp i Trondheim, sier Bråthen.

Over 80 prosent biler

En undersøkelse City Lade og City Syd har gjort blant sine kunder i juni i år, viser at prosentandelen bilisme skyter i været ved disse to største kjøpesentrene i Trondheim. Ifølge senterleder Finn Dybdalen ved City Syd, er det 84 prosent av deres kunder som kjører bil. Ved City Lade er det 81 prosent bilister, forteller senterleder Bård Bye. Besøkstallet da undersøkelsen ble gjennomført, var 74 000, som tilsvarer omtrent 12 300 daglig besøkende.

Til City Lade fordelte trafikken seg slik:

81 prosent bil.

7 prosent kollektivt.

7 prosent tok beina fatt.

3 prosent kom på sykkel.

Verken Dybdalen eller Bye vil kommentere på forslaget om å gjøre Midtbyen bilfritt. Men at de selv leder bilbaserte handelssentre, kan de ikke nekte for.

- Politikerne bestemmer

- Vi er veldig fornøyd med å ha en stor parkeringsplass for våre kunder. Det er mange som foretrekker å kjøre selv når de skal storhandle, sier Bye.

- Vil dere tjene på det dersom Midtbyen stenges for privatbiler?

- Jeg vil ikke uttale meg om forhold som gjelder andre. Jeg forholder meg til det politikerne bestemmer, sier Bye.

- Konsekvenser for levende by

Senterleder Elisabeth Høsflot Klæbo ved Byhaven i Midtbyen, vil helst ikke ha noe politisk vedtak om et bilfritt Trondheim sentrum.

- Gjennomføres forslaget, vil det ha store konsekvenser for Midtbyen som levende sentrum. Det handler om tilgjengelighet. I et levende sentrum må også biler ha tilgang. Og i Trondheim, med både vær og bakker, og hvor storparten av innbyggerne bor utenfor byen må man også kunne bruke bil til å handle, sier hun.

Hun peker på at det ikke er spesielt stor andel biler i Midtbyen og viser til at cirka 60 prosent av Byhavens kunder reiser kollektivt over. Hun mener, som Rigmor Bråthen, at det er for lett å peke på Midtbyen når man vil redusere privatbilismen.

Les også: I fremtidens byer vil bilen bli overflødig

- Jeg blir litt forundret hver gang når det pekes på et bilfritt sentrum som miljøvennlig, men ikke tar tak i for eksempel Lade eller Tiller hvor problemene med høy andel biler er mye større, sier hun.

Senterleder på Byhaven, Elisabeth Høsflot Klæbo, mener et bilfritt sentrum vil få store konsekvenser for målet om et levende Midtbyen. Foto: terje svaan