Det har tatt nesten ti år, men 28. november, hvis alt går etter planen, åpner Johnnylove butikk i hjertet av Trondheim.

- Vi tar et kommersielt steg og flytter inn i vårt eget lille motehus, synlig i bybildet, med butikk i første etasje og designrom og kontorer i andre etasje, sier Johnnylove-gründer John Erling Vinnem.

Fullsortimentsbutikk

I samarbeid med huseier E.C. Dahls eiendom forvandles nå Olav Tryggvasons gate 21 fra gammelt butikklokale til Johnnyloves nye flaggskipsbutikk. Et røft og industrielt uttrykk klesdesigneren Vinnem selv er med på å utforme. Butikken blir en fullsortimentsbutikk på rundt 120 kvadratmeter. Til sammenligning er Johnnyloves eneste andre butikk på Paleet i Oslo, 33 kvadratmeter. Men mer er annerledes med butikken i Trondheim.

- Det å åpne butikker handler for oss ikke bare om å selge klær, men å fortelle hele uttrykket, hvem vi er, filosofien vår, etikken og vår historie. Vi har vært produktnerder med fokus på design og kvalitet. Nå vil vi nå mer ut til kundene og kommunisere rundt vårt eget varemerke, sier Vinnem.

Stargate på laget

40-åringen fra Trondheim og Klæbu lanserte Johnnylove i 2006. I 2009 gikk Stargate-gründer Mikkel Eriksen og kona Hege Fossum Eriksen inn med tre millioner kroner og hjalp til med lanseringen i USA. Johnnylove vant innpass på det fasjonable varehuset Saks Fifth Avenue i New York, og Stargate-venner som Usher, Jay-Z og John Legend fungerte som levende reklameplakater.

Les om lanseringsfesten og se bilder her: New York <3 Johnnylove

Les også: Her stiller Ylvis opp for Johnnylove-gründeren

Produserer i Europa

Vinnem er daglig leder, sjefdesigner og hovedeier (59 prosent) med Eriksen-ekteparet inne på eiersiden med 41 prosent. Klærne produseres i Romania, Italia og Portugal.

- Eneste langdistanse-synderen vår er denim som kommer fra Japan. Men kvaliteten er så mye bedre derfra, sier Vinnem.

Produksjon i Europa er noe selskapet har lagt vekt på både for kvalitet, nærere kontakt og for å være sikrere på gode arbeidsforhold i produksjonen, ifølge Vinnem.

- Jeg reiser til Romania nå på søndag, det er andre turen min i høst og den femte så langt i år. Det er noe eget med å kunne ta folk som lager klærne i hånda og vite at de jobber under gode forhold, sier motehussjefen.

I desember i fjor var John Erling Vinnem en av flere som var med å spådde trender for 2015. Sjekk om du syns de har slått til.

Europa-fokusert

Retro i Trondheim var første butikk til å ta inn merkeklærne som frem til i vår har vært en ren herre-kolleksjon. Nå er leverer Johnyy Love til cirka 150 butikker, og også en damekolleksjon kom for første gang på plass i vår. 50–60 av butikkene er i Norge, nesten like mange i Tyskland og 40 butikker i andre land. USA ble et litt i overkant vanskelig marked å satse hardt i.

- Vi leverer til butikker i USA også. Men det er vanskelig for et ikke-berømt merke fra Norge. Klærne går godt i New York, men i Los Angeles vil jo folk bare ha T-skjorter og shortser. Det blir riktigere for oss fokusere satsingen i Europa. Strategien er bygge videre når vi er etablert i der. Forelpig er vi etablert i Norge og Tyskland, sier Vinnem.

- Feil rekkefølge

Fokuset frem til i fjor var å lage klær av høy kvalitet og selge seg inn hos andre. Egen butikk kom altså ikke før Paleet-butikken åpnet i september i fjor. Paleet på Karl Johan har ifølge Vinnem slitt med noe lavere besøk, særlig av mannlige kunder, enn forhåpningene.

Men butikken går greit, ikke fantastisk, sier Johnnylove-gründeren. Selskapet omsatte i 2014 for 19,6 millioner kroner, men hadde et underskudd før skatt på 500 000 som en følge av investeringer i butikken i Oslo og i ny dame-kolleksjon. 2015 blir også et investeringsår, men Vinnem forventer god pluss igjen i 2016.

- Det var jo egentlig feil rekkefølge å åpne i Oslo før Trondheim. Vi har hatt butikken på Buran, men den ligger såpass utenfor handelsområdene i byen at vi ikke har vært synlige nok. Nå flytter vi etter hvert hele kontoret til Olav Tryggvasons gate og med naboen vår her, bli vi litt unik i Norge, sier Vinnem.

Livid vegg i vegg

Naboen er Livid Jeans AS som har sin flaggskipsbutikk vegg i vegg med den nye Johnnylove-butikken.

- Det finnes ikke så mange merkeklær i Norge som kan få samme synergiene vi kan få til her. Nå kan vi samarbeide mer, snakke sammen om hva som fungerer og hva som ikke fungerer og nok komme tettere på kundene sammen, sier Vinnem.

Og tett på kundene har han også selv planer omå være: Disken i butikken blir nesten fire meter lang, blant annet for å gi rom for en arbeidsplass sjefdesigneren selv.

- Jeg regner med å være mye i butikken og kunne sitte å jobbe der også. Hit kan de komme og snakke med oss om de vil, men det blir absolutt fullt mulig å få gå å se på klærne i fred uten å slå av en prat, sier Vinnem.