Denne saken er korrigert. I tidligere versjoner ble det oppgitt feil bredde på parkeringsplassene i sameiet.

I 2013 flyttet de første beboerne inn i de nye boligene i Ranheimsfjæra, og siden den gang har det pågått en lang kamp mot Skanska og utbyggeren Ranheimsfjæra Utbyggingsselskap DA for å få løst problemene som befinner seg i parkeringskjelleren.

Nå kan du også følge med på næringslivs- og økonominyheter fra Midt-Norge på Facebook.

Gå inn på Økonomiadressa her, og trykk på «liker» hvis du vil følge oss!

Trange plasser

- Privat parkeringsplass innendørs var et av salgsargumentene den gang vi kjøpte leilighetene våre, forteller leder i Sameiet Vannkanten, Svein Olav Nesvold.

- Man skal ikke måtte være turner for å kunne komme ut og inn av sin egen bil. Ut fra prisen vi har betalt for leilighetene med parkering bør man kunne forvente mer enn dette.

Parkeringsplassene i kjelleren er så trange at det nesten er umulig å komme ut av bilen dersom naboens bil står ved siden av. Søyler og skillevegger er plasskrevende og arealkrevende, og opptar en god del av arealet for parkeringsplassene. Noen naboer som har parkeringsplass ved siden av hverandre må avtale hvem som skal rygge på plass bilen, og hvem som skal kjøre inn på plassen sin for å få kabalen til å gå opp. Noen beboere har sett seg nødt til å kjøpe mindre biler. I tillegg skaper vinterværet og snøen store problemer på grunn av smeltevann.

Holdt på siden 2013

Tidligere leder i sameiet, Tore Henriksen, har jobbet med denne saken siden før han flyttet inn. Da han fikk målene for parkeringsplassene gikk han ut i sin egen garasje, og kunne fort konstatere at målene på 2,40 meter per parkeringsplass ikke ville være nok. Allerede da gikk han til Skanska for å få svar.

- Jeg kjører en Volvo V70 som ifølge vognkortet er 1,86 meter bred. Sidespeilene stikker 13 cm utenfor karosseriet, noe vi må ta hensyn til når vi parkerer mot vegger og søyler For å komme ut av bilen må det være mulig å kunne åpne døren minst 50 centimeter, sier han.

Det er det ikke plass til. Parkeringsplassene i huset som rommer 205 biler, hvorav 72 av disse tilhører boliger knyttet til sameiet, måler alt fra 2,22 til noen få på 2,40 meter. Det er heller ikke tatt hensyn til at bilene har sidespeil. Trondheim kommune anbefaler at parkeringsplasser i slike kjellere har en minimum bredde på 2,50 meter.

- Det er helt klart at dette er et resultat av sviktende planlegging, sier Henriksen.

- Problemet er at det skorter på god prosjektplanlegging, prosjektstyring og prosjektledelse. Det er rett og slett et resultat av manglende prosjektegenskaper.

God dialog - til nå

Etter og lenge hatt en god dialog med Skanska, som eier 50 prosent av utbyggerfirmaet Ranheimsfjæra Utbyggingsselskap DA, har sameiet sett seg nødt til å hyre advokat til å hjelpe de med å finne en løsning på problemet.

- Vi synes det er ubeleilig å måtte engasjere advokat, men mener det nå er nødvendig. Vi har kommet med løsninger, som vil koste Skanska, men disse har det ikke blitt tatt hensyn til, sier Nesvold.

- Det er synd å måtte opphøre den fredelige samtalen vi har opparbeidet, men det er rimelig av oss å kreve vår rett, legger han til.

Tatt ut stevning i rettssak

Advokat Elling André Lillefuhr, som også hadde saken til Gerd Gaasø som vant mot utbygger i høyesterett, er engasjert. Han forteller at det 28. mai i år ble tatt ut stevning i rettssak. Partene har blitt enige om å prøve å løse problemet gjennom rettsmegling. Om de ikke finner en løsning er rettssaken ventet å starte i april 2016.

- Utbygger blir saksøkt på bakgrunn av at det som er levert ikke står til forvntningene, forteller advokat Elling André Lillefuhr.

- Det er flere feil og mangler, i tillegg til at prosjekteringsverktøy fra Trondheim Kommune ikke har blitt fulgt, sier han.

Utbygger vil ikke kommentere

Utbygger, Ranheimsfjæra Utbyggingsselskap DA ved styreleder Magnus Bang Svendsen, ønsker ikke å kommentere det at de blir saksøkt av sameiet.

På spørsmål om jobben som har blitt gjort i parkeringskjelleren svarer Bang Svendsen i en mail til Adresseavisen at de er uenige i de rettslige forutsetningene, men at de ikke ønsker å kommentere saken utover det.

- Når det kommer til spørsmålene om utformingen av parkeringskjelleren, er dette et spørsmål som skal prøves av retten. Ranheimsfjæra Utviklingsselskap DA ønsker ikke å forhåndsprosedere saken i media, og vil derfor heller ikke uttale seg om spørsmål som vil være gjenstand for rettslig prøving. Ranheimsfjæra Utbyggingsselskap DA vil på tross av dette poengtere at selskapet er uenig i de rettslige forutsetningene som ligger til grunn for motpartens anførsler, sier han.

- Det er også for tidlig til å uttale seg om det foreligger noe grunnlag for en løsning i en eventuell rettsmegling. Litt av begrunnelsen for å avholde en rettsmegling vil nettopp være å finne ut om det foreligger grunnlag for en minnelig løsning. Ranheimsfjæra Utviklingsselskap DA ønsker for øvrig ikke å kommentere eventuelle forhandlingsutspill fra motparten i media, sier Bang Svendsen på spørsmål om de tror på en løsning ved mekling.

Saksøker: Styreleder Svein Olav Nesvolf (t.v.) og tidligere styreleder Tore Henriksen forteller om umulige parkeringsforhold i parkeringskjelleren i Ranheimsfjæra. Foto: Tiril Vik Nordeide
Trangt: Styret i Sameiet Vannkanten iRanheimsfjæra saksøker utbyggerRanheimsfjæra Utbyggingsselskap DA for jobben de har gjort i deres parkeringskjeller. Foto: Tiril Vik Nordeide
Trangt: Tore Henriksen, tidligere styreleder i Sameiet Vannkanten, mener det må være mulig å åpne døren minst 50 centimeter for at parkeringsplassen skal være funksjonell. På denne plassen er det umulig. Foto: Tiril Vik Nordeide
Over streken: Det er trangt mellom bilene og skilleveggene. På denne plassen går den hvite streken som måler opp parkeringsplassen under betongveggen. Foto: Tiril Vik Nordeide