Regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet er enige med samarbeidspartnerne Kristelig Folkeparti og Venstre om statsbudsjettet for 2016.

Budsjettforliket kommer med en rekke endringer i det opprinnelige forslaget. Blant annet settes den skattefrie satsen for kilometergodtgjørelse i tjenestereiser ned til 3,8 kroner per kilometer for alle personbiler.

En slik reduksjon på 30 øre blir «helt galt», mener direktør Jan Traaseth i Motor Gruppen, som importerer, selger og vedlikeholder bilmerker som Mitsubishi, Renault og Dacia.

Her kan du lese mer om hvordan du blir påvirket av statsbudsjettet.

«Helt feil signal»

- Jeg mener dette er et kraftig tilbakeskritt og et helt feil signal til alle de hundretusener av nordmenn som bruker egen bil i arbeidsgivers tjeneste. Ikke siden 2011 har satsen for kjøregodtgjørelse vært lavere enn den nye satsen på kr 3,80 per kilometer, sier direktør Jan Traaseth i Motor Gruppen i en kommentar.

Regjeringen regner med å spare oppimot 250 millioner kroner på å redusere satsen. For bedrifter som forholder seg til statens satser, blir det også billigere.

Men for arbeidstakere som bruker egen bil på jobb, blir regnestykket et annet.

Budsjettet innebærer også at flyreisene blir dyrere. Det har fått flyselskapene til å rase. Les mer om dette her!

Kan tape 3000 kroner

Den skattefrie godtgjørelsen gjelder for de første 10 000 kilometrene. Med den gamle satsen på 4,10 kroner per kilometer, ville man fått 41 000 kroner i godtgjørelse med en slik kilometerstand.

Den nye godtgjørelsen er 38 000 kroner. Dermed forsvinner 3000 kroner.

- Dette blir helt galt både ut fra et miljøhensyn og et tidsaspekt. Jeg er redd det kan føre til at mange ikke vil bruke egen bil i jobben, og at arbeidsgiverne i økende grad må stille opp med tjenestebiler som kun brukes av de ansatte i jobben, sier Traaseth.

Men noen jubler: Budsjettforliket kommer med 2,5 millioner kroner til Avant Garden.

«Grønt skatteskift»

Satsene for bilgodtgjørelse har økt relativt jevnt siden 2011. Traaseth mener det var en grunn til dette:

- For noen år siden så vi eksempler på at blant annet ansatte i Havnevesenet nektet å bruke egen bil i jobb på grunn av de lave satsene for kjøregodtgjørelse. Dette førte til at de ansatte ofte måtte kjøre lange omveier tilbake til jobb for å sette fra seg tjenestebilen på slutten av arbeidsdagen, for så å hente privatbilen og kjøre hjem etterpå, sier Jan Traaseth.

Reduksjonen av kjøregodtgjørelsen er en del av det regjeringspartiene kaller et «grønt skatteskift», som også kommer med økt el-avgift på 1,5 øre, økt smøreoljeavgift og en avgift på 80 kroner for alle flyreiser.

Har du sett at Økonomiadressa er på Facebook? Følg oss her!