Eiendomsmegler Hans Christian Espenes i Privatmegleren er en av dem som reagerer kraftig på tjenesten Eiendomsmeglerguiden.no tilbyr.

Siden er opprettet som en portal for eiendomsmeglertjenester, der hver enkelt megler blir rangert ut fra tilbakemeldingene fra selgerne.

Alt med tjenesten skurrer, ifølge Espenes.

- Så å si alle meglerne i Trondheim har en kundetilfredshet på 100 prosent. Det er i seg selv oppsiktsvekkende når kundetilfredshet opp mot 85 regnes som svært bra, og tilnærmet umulig å oppnå. Dette er juks og villedende overfor forbrukerne, sier han til Adresseavisen.

- Når enkelte meglere bruker dette som en dokumentasjon på hvor dyktige de er, tør jeg ikke tenke på hvordan de håndterer en budrunde, legger han til.

Når Adresseavisen søker på meglere som ligger inne på Eiendomsmeglerguiden.no på ulike postadresser i Trondheim, finner vi ingen som har et lavere snitt enn fem av fem stjerner på kundetilfredshet.

Klager fra flere hold

Nå har Espenes og Privatmegleren sendt inn en klage  til Forbrukerombudet på tjenesten. Espenes mener han har avdekket flere kilder til at tjenesten fremstår som et «falsum».

- I sommer snakket jeg med en megler som hadde en veldig høy rating. Jeg ringte ham og spurte hvordan han fikk så gode tilbakemeldinger. Da sa han at 60 prosent av kundene hans var veldig fornøyde, og at han i ettertid kontaktet dem og ba dem legge inn sine vurderinger. De 40 prosentene som bare var litt fornøyd kontaktet han selvsagt ikke, sier Espenes.

Også E24 har skrevet om nettstedet. I en kommentar til E24 er også styreleder i Norges eiendomsmeglerforbund sterkt kritisk til tjenesten.

- Du har fantastiske, velrenommerte meglere som for forbrukerne fremstår som totalt ubrukelige, mens helt ferske meglere plutselig fremstår som de flinkeste gutta. Siden utgir seg for å være en god forbrukerportal, men viser ikke de beste eiendomsmeglerne. Den viser bare meglerne som er flinke til å selge seg selv og «spille spillet». Det er useriøst og villedende, sier styreleder Tormod Boldvik i Norges eiendomsmeglerforbund til E24.

Også andre medier har omtalt tjenesten, og det har kommet inn påstander om følgende kritikkverdige forhold:

  • Meglere som har lagt inn vurderinger av seg selv

  • Meglere som har kunnet filtrere bort negative innlegg

Følger du med på boligmarkedet? Se vår nye tjeneste «Eiendomsbasen».

- Har tatt bort innlegg

Etter at tilbakemeldingene fra meglerbransjen har kommet inn, sier styreleder Geir Nilsen i Eiendomsguiden.no at de har gått etter påståandene.

- Aktører i meglerbransjen har blant annet anført at enkelte meglere har lagt inn vurderinger av seg selv på tjenesten. Vi har gjennom våre systemer tidligere oppdaget at dette har forekommet og vi har ikke publisert slike vurderinger. På bakgrunn av de nye påstandene har vi foretatt nye grundige undersøkelser for å se om vi kan identifisere flere slike tilfeller. Vi har funnet et mindre antall slike vurderinger og har satt i gang med konkrete tiltak knyttet til disse og for å hindre at dette skal skje igjen, skriver Nilsen i en e-post.

Han mener det ikke stemmer at meglere har kunnet filtrere bort negative innlegg.

- Dette stemmer ikke. Alle vurderinger som er lagt inn på Eiendomsmeglerguiden.no er manuelt kontrollert av oss, både positive og negative. Dersom en vurdering kan verifiseres og er i tråd med våre retningslinjer, publiseres den, uavhengig av om den er positiv eller negativ. Vi har brukt mye tid for å komme frem til gode retningslinjer som ivaretar både forbruker og megler. Dette har også vært tema i møter med Forbrukerombudet, som har gitt gode tilbakemeldinger i arbeidet med å lage balanserte retningslinjer, skriver Nilsen.

Styrelederen forteller at nettstedet nå har rundt 30 000 unike brukere hver uke, og mener det kommer av at tjenesten er ønsket av brukerne. I e-posten skriver han at rangeringen av meglernde skapes gjennom en algoritme.

- Algoritmen er basert på lokal salgshistorikk og tilbakemeldinger fra tidligere kunder gir en indikasjon på hvilke meglere som løser oppdrag i dette området på best måte, skriver Nilsen.

I ly av kritikken opplyser han om at Eiendomsguiden.no i samarbeid med Eiendom Norge nå har satt ned en rådgivningsgruppe bestående av de største meglertjenestene i landet.

- Målet er å komme med konstruktive tilbakemeldinger for å videreutvikle Eiendomsmeglerguiden.no, slik at tjenesten kan forbedres ytterligere, skriver Nilsen.

Har trukket seg fra tjenesten

Espenes sier at Privatmegleren har gjort et bevisst valg og sagt fra om at deres meglere om at de må avstå fra å være med på Eiendomsmeglerguiden.no.

- Jeg oppdaget denne tjenesten i sommer ved at jeg fant mitt eget navn der, uten at jeg hadde bedt om det. Da hadde fire personer gitt meg tilbakemelding. Heldigvis var disse gode. Men når man ser på hvordan resultatene blir manipulert, er det eneste riktige å holde seg borte fra tjenesten, sier Espenes.

- Det man gjør med denne tjenesten er å lure folk som er godtroende. Jeg synes det er trist for bransjen at denne situasjonen har oppstått. Vi har jobbet i flere år med å bygge tillit til meglerbransjen og forsikre folk om at vi er seriøse aktører. Da synes jeg vi skal holde oss for gode til å drive på sånn som dette. Her er det meglere som har formet et produkt for å skape blest om seg selv. Det er hva jeg kaller skitne triks, sier Espenes.

Hans Christian Espenens i Privatmegleren er sterkt kritisk til eiendomsmeglerportalen Eiendomsmeglerguiden.no. Foto: Privatmegleren