Det amerikanske salgskonseptet «black friday» har på kort tid blitt en etablert del av den norske handelsstandens markedsføringsstrategi.

I fjor dro norske forbrukere kortet 6,4 millioner ganger denne dagen - og svidde av 2,5 milliarder kroner totalt, opplyser pressesjef Stein-Arne Tjore ved Nets Norge.

- Og sammenlignet med den samme dagen året i forveien, var dette en økning på 13 prosent i både omsetning og antall transaksjoner, sier han til Adresseavisen.

Les også denne saken fra 2013: Nå kommer «black friday» til Norge.

- Betydelig handelsdag

«Black friday»-konseptet er importert fra USA. Her er salgsdagen etter høytiden thanksgiving kjent for å være en av årets viktigste handledager. Butikkene holder ekstremsalg og nattåpent.

Salget markerer også starten på julehandelen. I løpet av de siste årene har norske butikker kastet seg på trenden. Ifølge tallene fra Nets, har ikke forbrukerne vært vanskelige å lokke.

Etter den norske «black friday» i fjor, som falt på 28. november, var 16. mai den eneste dagen hvor nordmenn hadde dratt kortet hyppigere.

- 28. november utmerket seg i fjor. Det var en betydelig handelsdag. Bare åtte dager hadde flere transaksjoner, og syv av dem var nær jul. I fjor var 22. desember dagen med de fleste kortkjøpene, med nesten åtte millioner transaksjoner. Det er det høyeste tallet noensinne, sier Tjore.

Her kan du lese mer om fenomenet «black friday». Opprinnelsen til begrepet er omdiskutert.

Nets: Over syv millioner

I 2015 har 15. mai utmerket seg som den hittil beste salgsdagen. På bakgrunn av at antall kortkjøp hittil i år har økt med 7,5 prosent, mener Nets Norge det er rimelig å tro at nordmenn skal dra kortet over syv millioner ganger under årets «black friday», som er i morgen.

- Men dette vil bli avgjort av om forbrukerne finner mange gode tilbud, sier Tjore.

Selve omsetningsbeløpet mener Nets Norge det er vanskeligere å anslå. Men fredag er tradisjonelt sett den dagen i uken hvor det handles mest med kort, både når det gjelder pengebeløp og antall transaksjoner, opplyser de.

Visste du at Økonomiadressa er på Facebook? Trykk «liker» på siden og holde deg oppdatert på de viktigste økonominyhetene fra Midt-Norge.

Utvider til én uke

Enkelte mener likevel at «black friday»-konseptet allerede er i ferd med å bli utvannet. Leder og partner Olav Svartøien i HK Reklamebyrå er skeptisk til at enkelte butikker velger å utvide salgsperioden til en hel uke.

- Selve konseptet «black friday» er nattsalget og tilbudene den ene dagen før julehandelen starter. Da handler det om å trykke til på én dag. Knapphet på tilbud selger best av alt, sa Svartøien til Adresseavisen tidligere denne uken.

I utlandet er konseptet mer etablert. I Storbritannia solgte for eksempel Amazon 5,5 millioner varer i løpet av en periode på 24 timer i fjor, skriver The Daily Mirror.