Det er ikke ofte IATA, som er organisasjonen for verdens 280 største flyselskaper, befatter seg med norske anliggender.

Den nye flyskatten som kommer fra 1. april somk en følge av budsjettkompromisset for regjeringen og dens støttepartiet Venstre og KrF mandag, har midlertid fått organisasjonen til å reagere, og det kraftig, skriver aftenposten.no.

IATA: - Vil ødelegge for norsk økonomi

Avgiften blir på 88 kroner for hver enkeltreise, og vil gjøre en flytur for en familie på fire nesten 800 kroner dyrere enn i dag. Den mener at skattens eneste virkning blir at den kommer til å ødelegge norsk økonomi og turisme:

- Andre land har forsøkt seg med en slik avgift tidligere, bl.a. Nederland og Irland. De har fjernet den igjen, sier visepresident for IATAs Europa-region, Rafael Schvartzman.

I en uttalelse fra IATA blir norske myndigheter bedt om å droppe avgiften, og viser til at luftfarten i Norge allerede betaler for klima-utslippene sine to ganger - både gjennom EUs kvotesystem og gjennom CO2-avgift på drivstoff. Den nye seteavgiften blir dermed den tredje avgiften norske forbrukere må betale for å bøte på miljøskadene norsk luftfart, mener IATA.

Les også om flypassasjeren som skulle til Tromsø, men som gikk av på feil sted. Flyselskapet - Det er stort sett utlendinger eller personer fra Sør-Norge som går av for tidlig.

Viktig for samferdsel

- Den nye passasjeravgiften er tull og vil bli et mislykket tiltak. Flyselskapene står for 2 prosent av de globale CO2-utslippene, sier Schvartzman og ber Norge i stedet jobbe for en karbonnøytral luftfart innen 2030, som er målsettingen for globale klimaforhandlinger.

IATA-toppen peker dessuten på at Norge dekker et svært stort område med spredt befolkning.

- Luftfarten er den beste - noen ganger den eneste - måten å koble disse samfunnene sammen på. Det gir liten mening å innsnevre lufttransport når det kan lødelegge så mye for den norske samfunnsøkonomien. mener IATA-toppen.

Vil fremheve alternativene til fly

Lederen i Stortingets finanskomité, Svein Flåtten (H) har forsvart avgiften med at den vil dempe antall flyreiser og at den vil gi oss en grønnere skattepolitikk.

– Å fly bidrar som kjent til mer utslipp og avgiftens hensikt er at det skal bli mindre flytrafikk, sier Flåtten til NRK.

Venstres finanspolitiske talsmann, Terje Breivik, var en av pådriverne for avgiften og har forsvart den med at den vil fremme mer miljøvennlig transport, og at avgiften kommer fordi man ønsker å øke konkurransekraften for alternativene til fly.

- Jeg kjøper ikke flyselskapenes premiss om at dette vil gi færre ruter, sier Breivik. Han peker på at de som ikke flyr veldig mye vil oppleve at avgiften blir kompensert gjennom lettelser i personbeskatningen.