Allerede i år runder Norgesgruppens grønne lavpriskjede 30,4 milliarder i omsetning, skriver Dagligvarehandelen.

Kiwi er, ifølge bransjeavisen, den desidert raskest voksende dagligvarekjeden her i landet. Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy regner med at kjeden i løpet av neste år vil nå en markedsandel på 20 prosent, ett år før skjema kjeden hadde som målsetting.

Følg Økonomiadressa på Facebook!

- Øker 1,4 prosentpoeng i år

- I perioden september/oktober har markedsandelen vår vært på 19,6 prosent. Økningen i markedsandel på årsbasis ligger per i dag på 1,4 prosentpoeng. 20-prosentmålet når vi i 2016, sier Bjørkøy til Dagligvarehandelen.

Kiwi-kjeden eies av landets største dagligvareaktør Norgesgruppen som også eier kjedekonseptene Meny, Ultra, Joker, Spar og Eurospar. Ved siste offisielle måling, for utgangen av 2014, hadde Norgesgruppen 39,9 prosent av markedsandelene i norsk dagligvare som i fjor omsatte for totalt 160 milliarder kroner. Kiwi-kjeden står altså for om lag halvparten av Norgesgruppens omsetning på mat.

Fikk du med deg saken om at Bunnpris oppdaget at det var så mye svinn i en av Ica-butikkene de overtok, at de satte inn vakter ved søppelkassene?

Rema

Kiwi er landets største dagligvarekjede og åpnet for et par uker siden butikk nummer 630. Totalt har kjeden, ifølge bransjeavisen, åpnet 40 nye butikker i år og har planer om å åpne 25 nye neste år. Til sammenligning har Rema 1000 åpnet rundt 30 butikker i år, og Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan har tidligere i år sagt til Adresseavisen at han regner med å passere 600 butikker landet over i 2016. Kommunikasjonssjef Mette Fossum Beyer i Rema 1000 kommenterer Kiwis vekst slik i en e-post til Adresseavisen:

- Vi har langt større markedsandel enn Kiwi og ser en stabil vekst.

Selv om Kiwi har flere butikker, har Rema 1000 større omsetning i sine butikker og en større andel av markedet. Ved utgangen av 2014 lå andelen på 23,7 prosent. Kiwi-sjefen sier at hans butikker nå øker snittomsetningen.

Les også: Norgesgruppen og Reitan er dårligere likt

Snitt opp mot 50 mill.

- De tre siste månedene har den organiske veksten (omsetningsøkning utenom butikktilvekst journ.anm.) vært på 8,2, 8,1 og 7,8 prosent. Nå nærmer snittomsetningen seg 50 millioner kroner, sier Bjørkøy som forklarer økningen med satsinger på middager, frukt og grønt.

- Vi har tradisjonelt vært en kjede som selger mye tørrvarer til lave priser. Vi er i ferd med å endre det. Folk ser at vi er gode på middager, og dermed velger stadig flere oss som hovedbutikk i stedet for suppleringsbutikk. Samtidig har vi trukket frem og satset hardere på frukt og grønt. Her har vi nå en andel av butikkomsetningen på 12 prosent.

Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy. Foto: cci