Uno-X har inngått en intensjonsavtale med hydrogenselskapet Nel ASA om å etablere minst 20 stasjoner i de store norske byene, opplyser selskapet i en pressemelding.

Administrerende direktør Ole Johannes Tønnesen i Uno-X Automat sier at stasjonene både kan bli bygget i tilknytning til dagens Uno-X-stasjoner og som nye anlegg.

- På eksisterende anlegg hvor vi har plass til en hydrogenstasjon så vil vi forsøke å kombinere det. I tillegg jobber vi kontinuerlig med vårt nettverk, så vi ser også for oss nye anlegg som kombinerer begge deler, sammen med nye bioprodukter, sier Tønnesen til Adresseavisen.

Biler i masseproduksjon

Det koreanske bilmerket Hyundai var først ute med en serieprodusert hydrogenbil i Norge, og Toyota har også lansert sin første masseproduserte hydrogenbil.

Andre merker som Mercedes har også tilsvarende biler på gang, men så langt finnes det få hydrogenstasjoner i Norge.

Tønnesen tror Uno-X kan etablere den første av sine hydrogenstasjoner til neste år, og at hydrogenbiler kan være konkurransedyktige alternativer som familiebiler i Norge i løpet det samme året.

Tønnesen sier at den første stasjonen mest sannsynlig vil komme i Oslo, men at Trondheim og Bergen er gode alternativer. Men han sier at de vil være avhengig av politisk støtte og lokal interesse.

- For å utvikle dette konseptet så må myndighetene vise fortsatt stor vilje til å satse på hydrogen som et bærekraftig alternativ, sier Tønnesen.

- Er statlig støtte fra staten en betingelse for at dere skal få dette til?

- Ja, det er nok langt på vei det. Hydrogen er fortsatt i en tidlig fase, og det er relativt store investeringer som må til, sier han.

Liker du å holde deg oppdatert på nyheter fra økonomi og næringsliv i Midt-Norge? Da anbefaler vi at du følger Økonomiadressa på Facebook!

Kan bli hos Rema

Uno-X Gruppen er ett av forretningsområdene i Reitangruppen, og selskapet er også i dialog med Rema 1000 om å sette opp hydrogenstasjoner ved dagligvarebutikker.

- Vi har automatstasjoner ved Rema 1000-butikker allerede, og vi drømmer om å også sette opp hydrogenstasjoner, sier Tønnesen.

Selskapet NEL ASA springer opprinnelig ut fra Hydro, men i dag er store investorer som Øystein Stray Spetalen og Jan Haudemann Andersen tungt inne på eiersiden. I sommer kjøpte de den danske hydrogenstasjonsprodusenten H2 Logic for 300 millioner kroner.

Hydrogenbiler er elektriske biler, men elektrisiteten kommer ikke fra et batteri som hos Tesla. I stedet kommer den fra en brenselscelle som omdanner hydrogen til strøm. Det eneste utslippet fra bilene er vann.

Odd Reitans formue økte med seks milliarder på ett år. Her ser du hvem som er Norges rikeste.