I en børsmelding mandag skriver Q-Free at de skal iverksette tiltak som vil redusere kostnadene med mer enn 70 millioner kroner på årsbasis.

Ifølge fungerende konsernsjef Roar Østbø vil antall årsverk reduseres med mellom 20 og 25 på verdensbasis. Rundt halvparten av dem er i Norge, hvor nedbemanningen allerede er gjort.

- I Norge er dette gjennomført gjennom naturlig avgang og frivillighet, sier Østbø, som sier at alle ansatte har fått tilbud om sluttpakker.

Østbø leder nå selskapet etter at tidligere konsernsjef Thomas Falck måtte gå av på dagen i starten av november.

Smarte trafikksystemer

Ifølge børsmeldingen er dette en del av arbeidet med å gjøre Q-Free om fra et veiprisingsselskap til et selskap med fokus på såkalte intelligente trafikksystemer (ITS). Q-Free er mest kjent som et bombrikkeselskap, mens ITS blant annet dreier seg om trafikkovervåkning, styring av lyskryss, parkeringsløsninger og lignende.

Q-Free, som har hovedkontor på Grilstad på Ranheim, har de siste årene kjøpt åtte andre selskaper, og styret og ledelsen mener det er tid for å redusere både de faste kostnadene og investeringsnivået til selskapet.

Selskapet har nå rundt 430 ansatte på verdensbasis, hvorav rundt 100 i Norge. Selskapet har kontorer i 20 land.

Ledergruppen halveres

Østbø sier at de har gjort seg ferdig med oppkjøpsfasen, og at det nå er tid for å fokusere på forretningsmulighetene og utnytte potensialet i organisasjonen de har bygd opp.

Som en del av arbeidet vil også ledergruppen i Q-Free bli redusert fra tolv til 6–7 personer.

- I oppkjøpsfasen har det vært naturlig å ha en større ledergruppe, men nå vil bli både ha færre personer og færre funksjoner, sier Østbø.

Østbø sier at de fortsatt vil satse også på den tradisjonelle veiprisingen, særlig i USA hvor de har hatt en liten andel av dette markedet.