- Vi ble rett og slett tatt litt på senga med tanke på omsetning. I utgangspunktet hadde vi budsjettert med to årsverk, nå er vi oppe i seks, forteller daglig leder ved Smak og behag, mathallen i Oppdal, Harald Halmøy.

Trondheim og Oppdal fikk i sommer hvert sitt nye tilskudd på den kulinariske fronten, da mathallene åpnet i juni og juli. Et halvt år etter, har begge nyetableringene knust omsetningsmålene for 2015.

Rundet sju millioner

- Det er kjempemoro at det har gått så bra. I sommer var det enorm pågang fra turister. Men vi har hatt fokus på prisnivået, slik at også lokalbefolkninga skal føle det er et tilbud de har råd til å bruke jevnlig, forklarer Halmøy.

Les også: Mathallen får butikk, restaurant, kaffebar og akevittbar

Da budsjettet for mathallen i Oppdal ble satt opp, beregnet man en omsetning på i overkant av tre millioner. Seks måneder senere viser regnskapet langt høyere tall.

- Vi har passert sju millioner. Bare til helga skal vi ha seks eller sju julebord her, så desember ser også ut til å bli en god måned, sier Halmøy, som trekker frem øl fra småskala bryggerier, lokalprodusert spekemat og kjøtt fra storferasen Limousin som noen av de mest populære varene.

3,5 mill. på to måneder

Flere av ingrediensene i suksessoppskriften har vært lik for mathallene, for også i Trondheim har pilene pekt i riktig retning siden starten.

Daglig leder ved Mathallen i Trondheim, Anne Morkemo, forteller at de nå har omkring hundre produsenter i sin portefølje.

Les også: - Gi Mathallen en sjanse til å vokse

Da Adresseavisen omtalte Mathallens omsetning etter to måneder, hadde den passert 3,5 millioner. Siden har veksten fortsatt, og i likhet med i Oppdal, vil også desember bli sterk økonomisk sett.

- Bare denne måneden har vi en omsetning på mellom 1,5 og to millioner. Julehandelen er i full gang, og det merkes, sier Morkemo til Adresseavisen.

Godt over budsjett

Totalt budsjetterte Morkemo med en omsetning på sju millioner i 2015. Men etter den første uka av desember har Mathallen i Trondheim allerede passert åtte millioner kroner.

Les også: - Jeg ville kalt dette noe annet enn en mathall

- Den høye omsetningen i butikkdelen har gjort at vi har kommet seinere i gang med kveldsservering i restauranten enn vi tenkte. Men nå er i vi i gang, og arrangerer også julebord, forteller Morkemo, og legger til at de har ansatt tre nye personer siden oppstarten.

Nye planer i 2016

Til tross for suksessen er begge lederne klare på at de ikke vil stoppe med det. I 2016 vil de både utvikle seg videre og rette fokuset mot kostnadene.

- Vi vil finjustere driften og ha fokus på kostnader. Til tross for den gode omsetningen, så driver vi ikke med overskudd ennå. Det hadde vi heller ikke regnet med verken i år eller i 2016, da vi har investert i mye utstyr. Men vi satser på å øke markedet innen gaveartikler og tilby kurs innen matlaging, forteller Halmøy.

Les også: ... men ølavdelingen virker spennende

Morkemo avslører at kundene i Trondheim kan forvente flere utvidelser hos Mathallen i 2016.

- Vi vil satse på flere ferskvaredisker, både for ost og kjøtt. I tillegg vil vi øke vareutvalget ytterligere og utvikle restauranttilbudet på kveldstid enda mer, forteller Morkemo.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.