Jernbaneverket kom torsdag med nye strakstiltak for å bedre vilkårene for godstrafikk på jernbanen.

Egen godspakke, egen kompensasjonsordning for innstilte godstog når jernbanen svikter og sterkere vedlikehold på Alnabru er av de viktigste grepene.

Men også Trondheim vil få sin del av pakken:

– Vi oppgraderer terminalfunksjoner i Oslo og ved Heggstadmoen og Heimdal i Trondheim, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger i en pressemelding.

Tiltakspakken har en verdi på over én milliard kroner fra 2016 – 2018.

- 270 millioner av dette settes av til å oppgradere terminalen på Heggstadmoen og Heimdal stasjon. Det var en svært hyggelig julegave å motta. Det er artig å se at det satses i Trondheim og dette vil få stor betydning for godstrafikken, sier Kristine Jessen som er områdedirektør i Trondheim.

Jessen sier oppgraderingen vil starte allerede på nyåret.

- Vi er allerede i gang med planleggingen. Når terminalene er oppgradert vil vi kunne få en økning på rundt 30.000 flere containere i året, og dermed øker vi markedsandelen av gods på jernbane. Den er i dag på 50 prosent og vi ser gjerne at den økes ytterligere, sier Jessen.

Start på langsiktig satsing

– Strakstiltakene bidrar til å gjenreise troen på at jernbanen vil ta sin del av godsveksten. Jernbane er miljøvennlig, sikker og konkurransedyktig på pris. Vi jobber langsiktig for at jernbanen skal ta en økt andel av godstransporten fra veg, sier Elisabeth Enger.

Den brede godsanalysen fra august 2015, som er en del av utredningene i arbeidet med Nasjonal transportplan, slår fast at godsmengdene vil øke og at mellom 5 og 7 millioner tonn gods kan overføres fra vei til bane og/eller sjø.

3,5 millioner tonn er egnet for jernbane. Dette tilsvarer cirka 800 daglige vogntog på veiene.

- Markedsandelen til jernbane på hovedstrekningene har tradisjonelt vært svært god, men posisjonen er nå truet på strekningen Oslo-Trondheim. Derfor tas det her særskilte grep, heter det i pressemeldingen.

Oslo-Trondheim er kritisk

Roger Kormeseth er hyret inn som «godsgeneral» i Jernbaneverket for å identifisere tiltak som på kort sikt kan skape vekst for gods.

– Det haster med terminaltiltak i Trondheim, sier han.

– Gjør vi ikke noe nå, vil mye av godset mellom Oslo og Trondheim ende opp på vei. De store godsaktørene har etablert seg sør for Trondheim. Det er derfor viktig å etablere en større kapasitet på jernbanen her gjennom å oppgradere Heggstadmoen og Heimdal stasjon til å kunne ta større godsmengder. Dette tiltaket er avgjørende i påvente av ny godsterminal for Midt-Norge. Gjøres det ikke noe i Trøndelag, risikerer man at grunnlaget for en større jernbanesatsing blir borte, sier Kormseth.

Kryssingsspor fremskyndes

Arbeidet med å forlenge kryssingsspor skulle ifølge Nasjonal transportplan ikke begynne før om noen år, men nå fremskyndes flere av tiltakene til 2016, 2017 og 2018. Det startes nå planlegging av kryssingsspor og andre kapasitetsøkende tiltak til cirka 630 millioner kroner. Videre arbeides det med å forsere byggingen av slike spor.

Kompensasjonsordning fra 1. mars

Kompensasjonsordningen skal tre inn ved svikt på jernbanen som fører til innstillinger av godstog. For eksempel som følge av signalfeil eller annen teknisk svikt i infrastrukturen. Det gis 50 000 kroner pr. tog og 1000 kroner pr. container/vogn. Ordningen trer i kraft 1. mars 2016. Ordningen innføres under forutsetning om godkjenning fra ESA.