«Bytt fra Gildes grillpølser til Nordfjords pølser, og spar 20,3 prosent pr. kg» foreslår Rema 1000 i sin nye reklamekampanje for sine egne merkevarer.

Farris, Old El Paso, Grilstad salami, Stranda spekeskinke og Friele Kaffe er blant de øvrige produktene matkjeden foreslår at forbrukerne kan droppe, til fordel for Remas egne merkevarer, skriver Aftenposten.no.

På plakater i butikken og i tilbudsavisen som kommer hjem i postkassen har Rema 1000 funnet en rekke eksempler der merkevarene er langt dyrere enn Remas egne varer, som de enten profilerer under eget navn, eller gjennom selskaper som de eier, har eierandel i, eller har en eller annen form for eksklusiv avtale med.

- Vi liker det ikke

Flere merkevareaktører Aftenposten har snakket med, reagerer sterkt på Remas nye kampanje.

- Vi liker det ikke og er i dialog med vår kunde om dette, sier informasjonsdirektør Elin Ytterdahl Tohje i Nortura som leverer Gildes grillpølser til kjeden.

Det er Rema som setter prisene på varene som selges i Rema-butikker, på samme måte som Kiwi bestemmer prisene på alle varene som selges hos dem.

I tillegg følger kjedene med på leverandørens priser inn til kjedene med lupe, slik at leverandørene ikke tar seg for godt betalt i forhold til eksempelvis råvarekostnader. Det var ett av punktene innkjøpsdirektør Øyvind Andersen i Norgesgruppen trakk frem da han før jul forklarte pressen hvordan de jobber med forhandlingene med leverandørene.

Rema setter prisene på alle varene

Når Rema sitter med fullt innsyn i kostnader og priser hos merkevareleverandørene samtidig som de har samme informasjon om sine egne produkter, opplever mange av leverandørene det som et slag i ansiktet at matkjeden bruker prisen til å snakke merkevarene ned.

- Vi er glade for profilering av våre merkevarer, men vi liker selvfølgelig ikke denne type kampanjer hvor man oppfordrer til å bytte ut vår merkevare med en annen. Det er Rema selv som setter prisene på produktene de selger og denne type oppfordring blir for oss merkelig, sier informasjonsdirektør Elin Ytterdahl Tohje i Nortura.

De ble informert om kampanjen, men har hverken akseptert eller godkjent den.

- Det er Rema 1000 som setter prisene, så dette må nesten de svare for. Også prisforskjellen, sier informasjonsdirektør Nicolay Bruusgaard i Ringnes. Forskjellen mellom den halvannenliters Farris-flasken og Remas Taffel-vann er 64,1 prosent pr. liter, ifølge Rema.

I motsetning til Nortura, har Ringnes godkjent kampanjen i forkant.

Videre sier Bruusgaard at de har en dialog med Rema om dette som de ikke ønsker å ta ut i det offentlige.

Svært få av de Aftenposten har snakket med, ønsker å uttale seg åpent om saken.

Grilstad, som er en av aktørene som blir sammenlignet, var også informert om kampanjen, men sier at dette er en kampanje de hverken kan godkjenne eller underkjenne.

- Rema 1000 må selv beslutte hvordan de skal utvikle og drive sin virksomhet. Vi i Grilstad har stor tiltro til våre merkevarer og kvalitet, og er trygg på at våre produkter står seg godt overfor forbrukeren, sier konsernsjef Odd Arne Dalsegg i Grilstad.

Frykter kundeforholdet

- Vi antar at vi er med i neste runde og vil oppfatte dette som et slag i ansiktet, sier én av leverandørene Aftenposten har snakket med. Flere mener det er vanskelig å ta opp problemstillingen offentlig, og de ønsker heller å rydde opp i direkte dialog med Rema 1000. Dette er imidlertid ikke helt enkelt når leverandørene har tre kunder, og Rema er én av dem.

Det er heller ikke første gang leverandørene har vært redde for å ta opp kampen mot kjedene, selv om kjedenes oppførsel har skadet leverandørenes egne merkevarer. Aftenposten har tidligere skrevet om hvordan Orkla strakte seg for langt da dagligvarekjedene kopierte blant annet Laban seigmenn, Stabburet makrell og ullvaskemiddelet Milo.

De sakene kan du lese her:

En av tingene leverandørene har reagert på, er hvordan sammenligningen skjer. Selv om prisforskjellen oppgis i prosent, er prisene på produktene oppgitt for ulike pakningsstørrelser. Det vil si at for pølsene, er Norturas pølser i en pakke på 600 gram, mens Nordfjords er på 560 gram. Større forskjell er det på salamipakkene, der Grillstads Jubelsalami er på 200 gram, mens Nordfjord Salami er på 150 gram.

- Skeptisk

Dagligvareleverandørenes forening (DLF), som er en interesseorganisasjon for de fleste leverandører og merkevareprodusentene i Norge, sier til Aftenposten at dette er en vanskelig sak.

- Vi er skeptiske til denne type markedsføringskampanje og vi følger saken med argusøyne, sier administrerende direktør Helge Hasselgård i DLF i en kort kommentar.

Han er blitt kontaktet av en rekke av sine medlemmer, men sier til Aftenposten at det er vanskelig å si noe mer før de har undersøkt saken nærmere.

Rema vil vise frem sine egne varer

Rema 1000 skriver i annonseteksten over Farris-eksempelet at Rema selv har en rekke varer som ikke bare er billigere, men som er produsert og solgt på en ansvarlig måte, med fokus på god smak.

«I tillegg har vi fjernet all palmeolje og redusert mengden sukker og salt i mange av våre egne merker», skriver matkjeden.

Rema 1000 sier til Aftenposten at de ønsker å fremheve sine egne merkevarer i tiden fremover.

- Veldig mange kunder er ikke klar over hvor lave priser vi har på våre produkter, og det ønsker vi å få frem, sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer i Rema 1000.

Hun trekker også frem at mange ikke vet hva Rema 1000 gjør for at varene skal ha god kvalitet og at kjeden blant annet har fjernet palmeolje fra alle sine egne produkter. I dag står egne merkevarer for rundt 18 prosent av omsetningen.

- Mange er opptatt av å spare penger, og vi ønsker å vise hvor mye kundene faktisk kan spare ved å ta bevisste valg, fortsetter hun.

Har fått reaksjoner

Videre sier hun at det så langt ser ut til at de selger mer av begge produktene.

- På REMA 1000 får du uansett laveste pris til høy kvalitet, så er det opp til kundene hva de velger.

Hun ønsker ikke å kommentere at leverandørene reagerer på kampanjen. De sier at de har fått noen henvendelser, men at de tar det opp direkte med leverandørene.