- I tråd med Stortingets reformvedtak, tar vi nå et nytt skritt og offentliggjør konkurranse om å levere de første to trafikkpakkene for togtrafikk, skriver samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding torsdag.

Det var Aftenposten som først meldte nyheten om at følgende jernbanestrekninger legges ut på anbud av Regjeringen:

Trønderbanen (Trondheim-Steinkjer), Meråkerbanen, Dovrebanen (Oslo-Trondheim), Nordlandsbanen og Rørosbanen.

I tillegg legges Sørlandsbanen, Jærbanen, Arendalsbanen og Raumabanen ut på anbud. Linjene deles opp i to trafikkpakker. Det blir også en ny runde for Gjøvikbanen, som NSB vant da første norske strekning ble konkurranseutsatt for noen år siden.

Les også: Trønderbanen kan få kinesiske drivere

- Feil strategi

Karianne Tung (Ap) sitter i transportkomiteen på Stortinget. Hun mener privatisering er feil strategi, og sier det er viktigere «å forsette og styrke NSB til å bli et moderne transportselskap».

- Konkurranseutsetting kan skape usikkerhet rundt satsingen på tog som en viktig del av kollektivtilbudet i og rundt Trondheim by, sier Tung.

- Hvordan da?

- I Trondheim har vi en unik mulighet siden linja går gjennom byen fra Melhus i sør til Stjørdal i nord. Vi vil bygge den ut som en vesentlig del av kollektivtilbudet. Jeg vil ikke avvise at det også kan gå med private, men jeg synes steget virker lengre. I Sverige, hvor de har privatisert, har de blant annet fått store problemer med overganger mellom togselskapene som konkurrerer med hverandre, sier Tung.

- Vi bor i en steinrøys

Også leder i komité for kollektivtrafikk og regional utvikling Stig Klomsten (Ap) i Sør-Trøndelag fylkeskommune er kritisk.

- I dag forsøker vi å ha en god dialog med NSB, som er den eneste operatøren, for å få de til å bli en del av et helhetlig rutetilbud. Det er krevende nok i seg selv i et lite land som Norge der det nesten ikke bor folk. Hvis man i fremtiden må forholde seg til to, tre, fire, fem operatører, så blir det håpløst. I Norge bor vi i en steinrøys, vi har ikke et marked som gjør konkurranseutsetting relevant, sier Klomsten.

Han sammenligner situasjonen med flybusstilbudet.

- Jeg tror alle var fornøyde med at det alltid ventet en flybuss, for en syv-åtte år siden. Nå har vi ikke lengre muligheten til å regulere dette. Det ender opp med at man har tilbydere som konkurrerer om de avgangene der det er mange passasjerer, og så har de ikke økonomi til å opprettholde tilbud også når det er få passasjerer, sier Klomsten.

Fornøyd Høyre-fylkesråd

Frode Revhaug (H) er fylkesråd for samferdsel i Nord-Trøndelag fylkeskommune:

- Er det en god nyhet at Trønderbanen og Meråkerbanen settes på anbud?

- Det er bra med større konkurranse. Jeg tror det kan bli et bedre kundetilbud og forhåpentlig også bedre trafikkvekst. Vi har erfaringer fra Gjøvikbanen, der har det vært vellykket.

- På Gjøvikbanen var det NSB som vant anbudet?

- Jeg tror alle som er i transportbransjen vil gjøre det de kan for å få flest mulig reisende og gjøre det best mulig, sier Høyre-politikeren.

Bekymret lokomotivforbund

Norsk Lokomotivmannsforbund er bekymret for jernbaneansattes arbeidsvilkår.

- Erfaringer fra Sverige og Storbritannia viser at det eneste det i realiteten konkurreres om er ansattes lønns- og arbeidsvilkår, pensjoner og renholdstjenester. Dette er ikke noe som kommer kundene til gode, skriver forbundsleder Rolf Jørgensen i en pressemelding.

- Konkurranseutsetting kan skape usikkerhet rundt satsingen på tog som en viktig del av kollektivtilbudet i og rundt Trondheim by, sier Karianne Tung (Ap), som sitter i transportkomiteen på Stortinget. Foto: jens petter søraa
- I dag forsøker vi å ha en god dialog med NSB, som er den eneste operatøren, for å få dem til å bli en del av et helhetlig rutetilbud. Det er krevende nok i seg selv i et lite land som Norge der det nesten ikke bor folk, sier leder i komité for kollektivtrafikk og regional utvikling Stig Klomsten (Ap) i Sør-Trøndelag fylkeskommune. Foto: STFK
- Det er bra med større konkurranse. Jeg tror det kan bli et bedre kundetilbud og forhåpentlig også bedre trafikkvekst, sier Frode Revhaug (H), fylkesråd for samferdsel i Nord-Trøndelag fylkeskommune. Foto: Andreas Buarø
Rørosbanen. Foto: GEIR TØNSET