To dager etter at landets største bank, DNB, varslet stenging av 59 filialer hvorav tre i Trondheim, åpnet Oppdalsbanken dørene til sin nye filial i Midtbyen.

DNB forklarer nedbemanning av 600 ansatte og filialnedleggelser med at kundene har andre adferd og bruker mobil- og nettbank så mye at det ikke er behov for like mange finansrådgivere som før.

Småbankene opplever en annen virkelighet.

Les også: Her kuttes det i Trøndelag

- Vår plass i verden

- Vi må være like gode som de store bankene på digitale løsninger, men bedre på det personlige. Vi er også er helt avhengig av å ha kunder som vil møte oss ansikt til ansikt. Det er vår plass i verden. Vårt konkurransefortrinn, sier banksjef Espen Eriksen i Oppdalsbanken.

Samme opplevelse har både Melhusbanken, som åpnet ny filial i Trondheim i fjor, og Rindal Sparebank som åpner nytt avdelingskontor i Trondheim over sommeren. Og inntrykket av at kundene ønsker seg bankansatte de kan møte ansikt til ansikt, er ikke tatt ut av luften.

Les også: Har aldri kapret så mange kunder

Bankkunder vil møte opp

I en rapport utarbeidet av Cicero og Ispos MMI med tittelen «Fremtidens bankrågivning» fra september 2015, kommer det frem at bankkunder generelt sett opplever at bankene ikke innfrir forventningene på rådgivning. «Bankkundene ønsker fortsatt rådgivning, og majoriteten av kundene ønsker å gjøre dette fysisk i bankfilialene» heter det i rapportens hovedfunn basert på svar fra 1160 privatbankkunder.

- Noe av det viktigste vi kan gjøre, er å treffe kundene. Og vi opplever at kunder i alle aldre, men særlig unge, vil møte oss fremfor å bruke nettbaserte løsninger eller telefon, sier banksjef Ragnar Torland i Melhusbanken.

Les også: Finansforbundet: – Uansvarlig av DNB

Unge vil ha råd

Melhusbanken har hovedkontor i Melhus sentrum og filialer på Ler, Korsvegen og har vært i på Heimdal siden 1999 og i Trondheim sentrum i 2006. I fjor utvidet de med enda en filial, denne gangen på Rosten, sammen med Heimdal Eiendomsmegling.

- Alle enkle banktjenester som for eksempel regningsbetaling, spørsmål om kortbruk, endring av kjørelengde på en bilforsikring og liknende gjennomføres på nett, mobil eller telefon. Men vi opplever at folk vil ha noen å prate med når de søker finansielle råd. Vi kommer da midt inn i noe av det som er viktigst for folk, nemlig privatøkonomien deres. Og det er særlig unge voksne som vil treffe oss, sier Torland.

Les også: - Vil befeste andreplassen

Cicero-rapporten sier det samme: «Unge mellom 18 og 29 etterspør rådgivning mer enn andre aldersgrupper og er blant kundene som er mest opptatt av å treffe rådgiveren fysisk» er et annet hovedfunn i undersøkelsen.

- Selv om ungdommene er drevne på nett, vil de gjerne treffe bankens rådgiver når de for eksempel skal ta opp sitt første boliglån og gjøre en så stor investering som å kjøpe bolig. Det er lettere å få til en god prat når man treffes og å være sikker på at man forstår hverandre. Kunden er sikret riktige tjenester og i tillegg bygger man en relasjon til noen og blir mer lojale bankkunder, sier Torland i Melhusbanken.

- Vi ser at vi lykkes med dette når vi de siste seks årene har vokst mer enn markedet og økt privatmarkedet med rundt ti prosent årlig, sier han.

Les også: Tror SMN-tallene vil overraske markedet

Vil vokse i Trondheim

Når Rindal Sparebank åpner nytt kontor på Grilstad i Trondheim, er det for å kunne vokse mer enn de klarer innenfor lokalmarkedet i Rindal, ifølge banksjef Magne Bjørnstad. Og tilstedeværelse i et nytt marked vil være en nøkkel for vekst, mener han.

- Vi velger en etablering i en bydel i Trondheim med sterk vekst. Banken lyser ut to stillinger til å betjene avdelingskontoret nå i første omgang. Flere lokalbanker i Eika-alliansen velger en annen strategi enn de store bankene som varsler nedleggelse av filialer og avdelingskontor, og mange Eika-banker har etablerte flere nye kontorer i 2015, sier Bjørnstad som leder en an landets minste banker med 13 ansatte før utvidelsen til Trondheim.

DNB har 1500 ansatte før nedbemanningen starter og desidert størst markedsandel i Norge. Som Adresseavisen fortalte onsdag, skal DNB legge ned filialene sine i Namsos, Levanger, på Heimdal, på Sirkus Shopping i Trondheim, samt kundebetjeningen ved hovedkontoret på Beddingen. Samtidig skal filialen på Torvet styrkes.

- Lokaltrend

I tillegg til de tre nevnte småbankene, har også Åfjord Sparebank, Selbu Sparebank og Surnadal Sparebank filialer i Trondheim sentrum. Som fersk i Midtbyen tror Oppdalsbanken på en kommende opptur for lokalbanker.

- Vi er en del av lokaltrenden. Alt dette med kortreist mat, lokalt øl og den slags er blitt veldig populært. Jeg tror vi treffer med lokale, bærekraftige småbanker også, sier Espen Eriksen.

Melhusbanken har tre filialer i Trondheim. Foto: jens petter søraa
Banksjef i Melhusbanken, Ragnar Torland. Foto: Christine Schefte
Banksjef i Rindal Sparebank, Magne Bjørnstad. Foto: Nathan W. Lediard