- Vi føler at denne osten hverken hører hjemme i rettssystemet eller i søppelet, men på frokostbordet, sier kategoridirektør i Synnøve Finden, Magnus Tollefsen til Aftenposten.

De ansatte i selskapet tar derfor på seg en ekstrajobb denne helgen.

Samtlige oster av typen Kongsgård skal sladdes, skriver VG.

Tok ostenavn til retten

Follo tingrett ga fredag ga Tine medhold i deres begjæring om midlertidig forføyning for å stanse Synnøve Findens emballasjemerking av Kongsgård-osten.

Synnøve Finden har merket osten «en jarlsbergost-type fra Synnøve». Tine har krevd at konkurrenten kutter referansen til det selskapet mener er deres registrerte varemerke, Jarlsberg.

Fredag ga altså retten Tine medhold.

I en pressmelding antydet Synnøve Finden først at 100. 00 oster kunne måtte kastes. Men i løpet av ettermiddagen bestemte selskapet seg for å jobbe dugnad for å redde osten ut i butikk.

Om lag 30 ansatte skal reise rundt til grossister over hele landet for å sladde emballasjen.

Vi har nå en pip-pip-type ost, og da må vi faktisk sladde. Vi kartlegger nå hver eneste ost for å klistre svarte klistremerker over, sier Tollefsen til Aftenposten.

Målet er at sladdede oster skal være ute i butikkene mandag.

Sladdet også pressemeldingen

I pressemeldingen som ble sendt ut fredag ble også «jarlsberg»-betegnelsen sladdet.

Synnøve Finden skriver her at Tine har tilegnet seg Jarlsberg-navnet i en tid de hadde monopol på meieriprodukter.

- Historien til ost «av jarlsbergost-type» går tilbake til 1800-tallet, da det ble laget jarlsbergost ved flere ysterier i Vestfold-distriktet. Det innebærer at verken Tine har enerett til å produsere jarlsbergoster eller at Tine har enerett til å omtale sine produkter som «jarlsbergost-type», heter det i pressemeldingen.

«Osten er sikkert god»

Det avvises av kommunikasjonsdirektør i Tine, Lars Galtung.

- Tine varemerkeregistrerte Jarlsberg i 1971, og utviklet osten 15 år før den tid. Synnøve Finden må gjerne hevde det de hevder, men vi er opptatt av å diskutere saken på bakgrunn av fakta og dokumentasjon i offentlige registre, sier Galtung til Aftenposten.

Han mener kjennelsen er viktig for vern av registrerte varemerker.

- Det er ikke fritt frem for utnytte goodwill hos etablerte merkevarer, sier han. Galtung understreker at Tine aldri har ønsket å stanse lanseringen av Kongsgård.

- Vi ønsker nye produkter velkommen. Vi er opptatt av at man endrer kommunikasjonen rundt produktet, sier Galtung.

- Hva tenker du om at Synnøve vil sladde osten?

- De har antydet en annen etikett og kommunikasjon rundt produktet, og det kan være en løsning. Jeg har ikke smakt osten, men den er sikkert god. Osten må selvsagt ikke ikke kastes.

Årlig selger Tine 27 000 tonn Jarlsberg-ost, hvorav om lag halvparten selges i utlandet.

Kranglet seg helt til Høyesterett

Dette er ikke første gang Tine og Synnøve Finden er i tottene på hverandre.

Den store markedskonflikten startet i 2004, og verserte i rettsapparatet i flre år.

Tine ble beskyldt for å ha tilbudt ICA 16 millioner kroner dersom de kvittet seg med Synnøve-osten. Konkurransetilsynet ila Tine en bot på 45 millioner kroner for misbruk av markedsmakt.

I 2009 ble Tine frikjent, men Konkurransetilsynet anket saken, som nå gikk i Tines disfavør. Boten ble av lagmannsretten redusert til 30 millioner kroner.

Saken gikk helt til Høyesterett, der Tine ble frikjent.