– Vi respekterer rollen Statens jernbanetilsyn har, men opplever måten de gjør det på som særdeles problematisk, sier styreleder Lars Olsen mens han tar en liten pause fra telefonsamtaler med ansatte og kunder som blir berørt av avviklingen.

Styret i Cargolink AS besluttet torsdag å avvikle selskapet. Selskapet har en daglig transport langs jernbanen tilsvarende omtrent 200 vogntog.

Strengt regelverk

Olsen ønsker ikke å utdype kritikken av jernbanetilsynet noe mer enn som så, og viser til en pressemelding sendt ut i forbindelse med avviklingen.

«Stadige og svært ressurskrevende revisjoner, vilkårlige og skiftende tolkninger av lovverk og forskrifter, og periodiske varsler om å trekke tilbake sikkerhetssertifikatene og dermed fjerne hele grunnlaget for virksomheten, kjennetegner tilsynets virksomhet» står det i pressemeldingen.

Direktør Erik Ø. Reiersøl-Johnsen i Statens jernbanetilsyn tilbakeviser disse påstandene.

– Det er rom for tolkning i alle regelverk, men vi driver ikke med forskjellsbehandling. En kan godt si at regelverket er strengt, men vi er ikke strengere mot Cargolink enn vi er mot de andre 32 togselskapene i Norge for eksempel NSB, sier han.

Underskudd

Styrelederen i Cargolink legger til at den økonomiske situasjonen også har hatt betydning for styrets avgjørelse. I 2014 hadde selskapet et negativt driftsresultat på nesten 20 millioner.

– Alle jernbaneselskaper har kjørt med underskudd de siste årene, og vi er intet unntak. Økonomien har hatt en betydning, men det viktigste har vært at rammebetingelsene ikke har vært på plass.

Selskapet har totalt 70 ansatte, hvorav 12 i Trøndelag. Endelig dato for avvikling av selskapet er 18. mars.

– Vi fortsetter driften frem til da av hensyn til ansatte og kunder, avslutter Olsen.

Selskapet ble opprettet i 2008, og trafikkerer de fleste hovedstrekningene i Norge.