Torsdag denne uken kjøpte den trondheimsbaserte familiebedriften 60 prosent av aksjene i Finnmark Kontorservice.

Med på kjøpet får de rundt 30 årsverk, syv lokasjoner og en solid omsetning. Finnmark Kontorservice solgte kontorutstyr for 66 millioner kroner i fjor. Partene vil ikke opplyse om kjøpesummen.

Det bor 75 000 mennesker i Finnmark. Men tilgangen til dette markedet kommer godt med når kontorutstyrsleverandøren Lindbak Gruppen forfølger sitt uttalte mål: Å bli landsdekkende.

- Skal være på pallen

- Dette er en del av vår strategi. Vi skal være på pallen innenfor kontormøbler og -teknologi. Og Finnmark er en spennende region, med både havbruk, olje og gass, i tillegg til at den har en viktig, geopolitisk funksjon, sier administrerende direktør Tore Lindbak.

Lindbak Gruppen er organisert i tre virksomhetsområder:

Gjennom Lindbak Retail Systems leverer selskapet IT-løsninger for logistikk, varesalg og e-handel til en rekke bedrifter i Nord-Europa. Både dagligvarekjeden Coop, klesmerket Filipa K og den svenske kjøpesenterkjeden Bergendahls står på kundelisten. I kampen om sistnevnte utkonkurrerte Lindbak giganten Visma, som er markedsleder i både Norge og Sverige.

Salg av kontormøbler og teknisk utstyr skjer gjennom Lindbak Office Solutions, som driver fra 17 ulike steder i Norge. I dette markedet er selskapet fjerde størst i landet. Hovedkunden er det offentlige, som står for 40-50 prosent av omsetningen.

Lindbak Gruppen har også selskaper som tilbyr konsulenttjenester, samt franchise på driften av kontorvarehuset Staples på Tiller i Trondheim.

Følg Økonomiadressa på Facebook og hold deg oppdatert på det siste innen næringslivsnyheter fra Midt-Norge!

«Knallhard» konkurranse

At Lindbak Gruppen nå betaler seg inn i en mindre virksomhet føyer seg pent inn i rekken av oppkjøp de siste årene. I 2014 kjøpte Lindbak den norske kontormaskinavdelingen til amerikanske Pitney Bowes.

- Det konsolideres for fullt i vår bransje. Det er en klar trend at de store blir enda større. Flere familiebedrifter har gjerne drevet i én eller to generasjoner, men ser at den tredje generasjonen ikke vil overta. Da blir heller bedriften solgt, sier Tore Lindbak.

- Er konkurransen hard?

- Ja, knallhard. Dessverre! Særlig på møbelsiden. Her er de offentlige anbudene viktigst, og alle kjemper om dem. Det offentlige er en sikker betaler. Og de er veldig gode til å forhandle priser, de er dyktige innkjøpere, sier Lindbak.

I Norge er det i hovedsak Kinnarps, Senab og EFG Hov Dokka som konkurrerer med Lindbak om markedsandeler.

Og selv etter at selskapet nå får Finnmark inn i porteføljen, gjenstår det ennå noen landsdeler hvor de ikke har fotfeste.

- Vi er ikke i Telemark, Østfold, Vestfold eller Rogaland og Agder. Så der venter vi på at den riktige anledningen skal by seg, sier Lindbak, før sønnen tar ordet:

- Men vi har mye rom til å vokse der vi er også. Det er viktig å ikke gape over for mye, sier Jan Petter Lindbak, som er viseadministrerende direktør.

Taper på svak kronekurs

Omsetningen til Lindbak Gruppen, der brødrene Tore og Morten Lindbak eier hver sin halvpart, har steget jevnt de siste årene. I fjor gjorde omsetningen et hopp på nesten 100 millioner kroner. Cirka 50 millioner tilskrives oppkjøpet av Pitney Bowes' norske virksomhet.

Resultatet før skatt endte på 98 millioner kroner, nesten en tredobling av året i forveien. Men mye av dette skyldes salget av aksjer i internettbanken Ya Bank, som ble gründet av en tredje bror, Svein Lindbak. Lindbak Gruppen eide bankaksjer sammen med sistnevnte, men solgte da Svein Lindbak forlot selskapet.

- Vi har hatt vekst i mange år og er godt fornøyd med resultatet. Det kommer ikke av seg selv! Vi må være på tå hev hver eneste dag, sier Tore Lindbak, som sier at bedriften har merket at den norske olje- og gassvirksomheten har problemer:

- Vi merker det på kontorsiden, særlig på Nordmøre. Vi frykter ringvirkninger inn i andre deler av norsk økonomi. Vi er jo en underleverandør, og dette kan være en negativ spiral, sier Lindbak, som også peker på den svake kronekursen.

- Det er jo bra for eksportnæringen, som har fått en voldsom boost. Men vi må betale 20-30 prosent mer for varene vi kjøper inn, og det blir 50 millioner kroner mer i utgifter i år. Men her er jo hele vår bransje i samme båt, sier han.

Årsregnskap
Lindbak Gruppen (konsern)
20152014Endring (prosent)
Omsetning67757517,7
Driftsresultat44,238,514,8
Resultat før skatt9837,5161,3