- Alle blør, sier Bjørnevik om situasjonen for offshorerederiene.

Mandag la Bjørnevik og administrerende direktør Helge Kvalvik frem fjorårsresultatet for det familieeide trondheimsrederiet. Boa Offshore hadde samlede inntekter på 1,68 milliarder kroner, men store nedskrivninger bidro et kraftig underskudd.

Rederiet har en flåte på drøyt 40 offshoreskip, lektere og taubåter. Kvalvik sier at lektervirksomheten har en rekordhøy ordreinngang, og at taubåtene klarer seg bra.

Utfordringen er fartøyene som jobber på kortsiktige kontrakter for oljebransjen både på norsk sokkel og internasjonalt. Ett av skipene, det nye ankerhåndteringsfartøyet «Boa Jarl», har siden i fjor ligget arbeidsledig ved Kvithyll i Rissa. Verdien på skipet og søsterskipet «Boa Bison» er skrevet ned med 150 millioner kroner, noe som bidrar sterkt til underskuddet i 2015.

Fikk inn penger

Kvalvik sier han er overbevist om at markedet vil snu, og at vedlikeholdsbehovene på oljeinstallasjonene bygger seg opp. Spørsmålet er bare når det skjer.

- Det er et lavt aktivitetsnivå over alt. Folk holder igjen på budsjettene, og det slår inn over hele linja, sier han.

Rederiet har rentebærende gjeld på over 3,7 milliarder kroner, og bare renteutgiftene kostet dem 226 millioner kroner i fjor. Kvalvik er likevel ikke bekymret for om rederiet vil klare seg gjennom de neste par årene.

Det neste store låneforfallet er ikke før i 2018. Dessuten fikk selskapet nylig tilbake forskuddsbetalingen for to kansellerte skipskontrakter i Kina. Dermed fikk de inn over 600 millioner kroner (71 millioner dollar) i frisk kapital.

De fikk tilbake pengene etter en voldgiftskjennelse i London, og Kvalvik betegner det som «utrolig positivt».

- Det har vært en tung prosess, men vi har hele tiden hatt troen på at de skulle komme. Det er klart det er en fantastisk nyhet å få inn et sånt beløp i slike tider. Det gjør at vi sitter med en god likviditetsreserve, og vi kan redusere gjelda vår, sier han.

Nedskrivninger

Samtidig nedskriver Boa verdier knyttet til et annet nybyggingsprogram i Kina, der rederiet betalte penger inn for byggeopsjoner. Nå er de i tvil om det kinesiske verftet er i stand til å gjennomføre oppdraget, og dermed har de totale nedskrivninger på 242 millioner kroner i fjerde kvartal i fjor.

- Nedskrivningene gjør at resultatet ikke blir noe trivelig lesning, men det er et generelt problem for hele bransjen, sier han.

I tillegg til «Boa Jarl» ligger også spesialskipet «Boa Galatea» i opplag i Rissa. Skipet er utrustet for å lete etter olje og gass med trondheimsselskapets EMGS' egne elektromagnetiske teknologi, men mangel på oppdrag gjorde at skipet ble levert tilbake fra EMGS i januar.

Kvalvik sier at de venter på at også dette markedet skal snu, men at de også vurderer å tilby skipet som «hotell» i forbindelse med bygging av vindparker til havs.

Internasjonalt opererer Boa de to store konstruksjonsfartøyene «Boa Sub C» og «Boa Deep C», i tillegg til et innleid skip. Førstnevnte gikk i høst ut av en lang kontrakt, og er i gang med flere mindre prosjekter utenfor kysten av Vest-Afrika. «Boa Deep C» skal i gang med et litt lengre prosjekt i Sør-Amerika, ifølge Kvalvik.

«Boa Bison» jobber for det tyske oljeselskapet Wintershall i Barentshavet, men når kontrakten går ut om rundt ti dager står skipet uten nye oppdrag.

Rop om sammenslåinger

Langs hele kysten ligger store offshorefartøy i opplag, og flere har tatt til orde for sammenslåinger blant de hardt pressede rederiene. Sunnmørsrederiet Havila kjemper for å overleve, og andre offshorerederier har skrevet ned milliarder av kroner i verdier.

Bjørnevik er også sikker på at det vil komme sammenslåinger i bransjen. Kvalvik sier at det ikke er aktuelt å for morselskapet Boa Offshore å gå sammen med andre, men at det kan bli en løsning å legge de to ankerhåndteringsfartøyene «Boa Jarl» og «Boa Bison» inn i en større enhet. Men han tror ikke det blir enkelt.

- Når alle aktørene ligger og kaver, så er det vanskelig å få til synkronsvømming, sier han.

Kvalvik sier at året som ligger fremfor dem blir vanskelig.

- 2016 blir kjempetøft. Det er ingen hemmelighet. Men vi skal komme oss gjennom både dette året og det neste, sier han.