Gjennom året har det vært store spekulasjoner om hvem som er vinneren i dagligvaremarkedet, skriver Aftenposten.  Onsdag morgen kom analysebyrået Nielsen med fasiten, de offisielle markedsandelene for dagligvarebransjen i året som gikk.

Totalt ble det omsatt dagligvarer for 164,3 milliarder kroner i Norge i fjor. Det er en økning på 2,6 prosent. Nielsen, som er ansvarlig for den årlige oversikten over markedet, påpeker at dette er en god del mindre vekst enn tidligere år. Til sammenligning økte markedet med 4,3 prosent i 2014.

Les også: Nå er Coop like stor i Trøndelag som alle konkurrentene til sammen

Saken fortsetter under grafikken

Les også: Kiwi passerer milliarden

- Matkjedene som nå har etablert seg på nett er ikke med i vår analyse. Dette kan forklare noe av den svekkede veksten, sier Tina Torbergsen i Nielsen Norge.

Foreløpig er dette et mindre beløp, men det kan utgjøre endel etterhvert. Kolonial.no omsetter i øyeblikket for over 5 millioner kroner i uken.

- Fortsetter denne veksten tilsvarer det rundt 350 millioner kroner i årlig vekst, sa Carl Munthe-Kaas til Aftenposten for en måned siden.

I tillegg har milliardær og Orkla-eier Stein Erik Hagen kastet seg inn i butikkmarkedet igjen med nettbutikken marked.no. Frem til tirsdag denne uken var tjensten tilgjengelig som betatesting, men i går åpnet de for fullt.

I år har det vært knyttet ekstra stor spenning til Nielsens oversikt fordi butikkene etter Ica/Rimi er fordelt mellom aktørene. Etter at Coop i oktober 2014 kjøpte Ica Norge, måtte de også selge en del av butikkene til Norgesgruppen (som eier kjedene Kiwi, Meny, Spar og Joker) og Bunnpris. Rema sto igjen og fikk ingen.

Dette har påvirket forholdet mellom de ulike aktørene og Rema kan se ut som en av taperne, selv om de vokser med 0,5 prosentpoeng. Det er ingenting sammenlignet med Coop som øker sin markedsandel med 5,6 prosentpoeng. Det betyr at de nå har en markedsandel på 27,9 prosent.

Runder 40 prosent med god margin

Norgesgruppen, som eier Kiwi, Meny, Spar og Joker, er fremdeles den største aktøren og de blir stadig større. Mens de tidligere år har ligget akkurat under 40 prosent markedsandel, vippet de i år over og har nå kontroll på 41,2 prosent av dagligvaremarkedet.

Alle Norgesgruppens konsepter har tatt markedsandeler, men flest har Kiwi tatt. De er nå oppe i 18,9 prosent, en økning på 1,2 prosentpoeng. Til sammenligning økte altså Rema 1000 med 0,5 prosent.

Godt forøyd

- Vi er godt fornøyd med disse tallene, sier konsernsjef Tommy Korneliussen i Norgesgruppen.

- Dere har rundet 40 prosent for første gang. Bekymrer det dere at dere nå er så store?

- Vi er store, men vi er ikke for store. Vi er i alle segmentene og da blir summen over 40 prosent. Alternativet liker vi ikke, sier Korneliussen.

Rema 1000 har flere år på rad kåret seg selv til vinnere. Før Ica kom i spill, endte de også opp som den nest største dagligvarekjeden i Norge, etter Norgesgruppen. Det feiret Rema med å sende alle kjøpmennene til Las Vegas, til tross for at posisjonen var tapt bare noen måneder senere da Coop fikk kjøpe Ica.

Coop på sin side er svært fornøyd med utviklingen, spesielt for kjeden Extra.

- Det viktigste for oss er at vi lykkes med butikkene vi har kjøpt. De viser en solid vekst. Dessuten mener vi at prisene har gått ned i markedet på grunn av konkurransen, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Fiis i Coop.

Lavpriskampen

Det er lavpriskjedene som tar størst andeler i dagligvaremarkedet for øyeblikket. Lavprissegmentet har økt år for år og er nå på 63,4 prosent. Bare i fjor økte det med 1,6 prosentpoeng, det vil si at Rema tok betraktelig mindre enn deres del av markedet burde tilsi.

- Vi er fornøyd med 2015 med tanke på alt som har skjedd i bransjen. Vi har god fart nå og kommer til å ta markedsandeler også i 2016, sier Rema-sjef Ole Robert Reitan.

Det er flere ting som har gått mot Rema den siste tiden. Blant annet møtte de massiv motbør etter at de politianmeldte sine konkurrenter for ulovlig søndagshandel.

De har også fått merkevareleverandører som Ringnes, Grilstad og Orkla mot seg etter at Rema sammenlignet prisen på sine egne varer med prisen på merkevarene. Det falt ikke i god jord hos matprodusentene.

Supermarkedene sliter

Samtidig som lavpriskjedene stadig øker i størrelse, sliter supermarkeder og de aller største butikkene. Også nærbutikker sliter. Likevel har Bunnpris tatt et skikkelig byks oppover og har nå en markedsandel på 3,9 prosent. Dette skyldes stort sett at de fikk kjøpe endel av butikkene fra gamle Ica/Rimi.

Av enkeltkjeder er det Extra som har tatt det største hoppet oppover. Dette skyldes også alle butikkene som er kjøpt og er derfor ikke direkte sammenlignbart.

Norgesgruppen sier til Aftenposten at de fortsatt kommer til å satse på supermarkeder, selv om det er lavprissegmentet som vokser mest.

- Vi ser at supermarkedene våre får god respons hos forbrukerne og vi vil fortsatt satse på dem, sier Korneliussen som legger til at det han er mest fornøyd med i fjoråret, er at de butikkene de allerede har, ser ut til å vokse. Det mener han betyr at kundene liker konseptene og butikkene deres.

Færre butikker

Antall butikker i det norske markedet har falt betydelig i fjor. Antall butikker har vært i fall over lang tid. I 2005 hadde vi 4160 buikker. I dag har vi 3806 butikker. Det er et fall på 2,4 prosent.

En del av butikkene som var i Ica-systemet, ble i løpet av fjoråret lagt ned.

- Vi har lagt ned 60 butikker i forbindelse med kjøpet. Det var ulønnsomme butikker som allerede var besluttet nedlagt i Ica, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis.

Til tross for at Coop fikk kjøpe en rekke Ica/Rimi-butikker, og omprofilert flere av dem til Coop Prix, så mister denne kjeden markedsandeler.

- Vi er ikke fornøyd med utviklingen til Prix, det er vi ikke, sier Friis.