Priskrigen på smågodt har ført til hamstring i hele Norge, også i Trøndelag. Etter at butikkjedene dumpet prisen helt ned til 29 kroner per kilo 7. mars, har omsetningen mangedoblet seg sammenlignet med normalt.

Coop og Bunnpris har alene solgt 73,5 tonn smågodt ved sine butikker i trondheimsområdet i løpet av de siste ukene før påske. Og påskehandelen av godteri har tatt seg opp, særlig denne uka. Ifølge Coop sine tall ble det ved deres butikker i samme område i løpet av mandag og tirsdag solgt 10 tonn smågodt.

Les også: - Aldri opplevd en slik pris på smågodteri

- Det er vanskelig å forestille seg hvor mye 10 tonn smågodt faktisk er, og det er helt utrolig at vi har solgt en slik mengde i løpet av to dager. Det er enorme volum vi snakker om, og det er et langt høyere salg enn normalt, sier Coop Midt-Norges administrerende direktør, Torbjørn Skei.

I tillegg til de to kjedenes salg, kommer også omsetningen hos Rema 1000 og Kiwi, som ikke har ønsket å gå ut med sine salgstall i forbindelse med priskrigen.

Selger med tap

Butikksjef Marius Malvik på Kiwi Tiller opplyste imidlertid til Adresseavisen få dager etter at priskrigen startet, at de i løpet av en dag hadde solgt 70 ganger så mye smågodt som normalt.

Men priskrigen har vist seg å være en kostbar affære for kjedene. Innkjøpssjef hos Bunnpris, Geir Haugnæss, sier til Adresseavisen at kjeden selger smågodtet med tap. Det til tross for at kjeden har lagt seg på en pris som ligger ti kroner høyere per kilo sammenlignet med de billigste.

- Men skal man henge med, så må man bare dumpe prisen. Selv om vi med sukkeravgiften og momsen taper på dette, sier Haugnæss som aldri har opplevd så lave prise på smågodt tidligere.

Innførte kvote

Prisdumpingen på godteriet medførte at omsetningen gikk så kraftig opp, at Coop til slutt valgte å sette en maksgrense på to kilo per kunde. Begrensningen ble også innført i flere av kjedens butikker i Trøndelag.

- Til tider har det vært utplukket, og vi har innført en kvote på to kilo både for å hindre at utvalget blir dårlig og for å sikre oss mot at andre kjøpmenn handler for videresalg, forklarer Skei.

Les også kommentaren: Sykt billig

Haugnæss bekrefter at også Bunnpris har innført maksgrense for kunder hos enkelte av sine butikker i Trondheim.

- Vi har ikke hatt noen styring på dette fra sentralt hold, men jeg vet at enkelte kjøpmenn likevel har valgt å sette en grense, forteller han.

Blir kontaktet av ernæringsfysiologer

Priskrigen og det enorme salget har reaksjoner blant leger og ernæringsfysiologer landet over. Klinisk ernæringsfysiolog Tove Drilen og lege Berit Nordstrand er blant dem som har advart mot den pågående priskrigen.

- Spør du meg, så er det altfor billig. Det er mye sukker i det, mange ekstra kalorier for dem som ikke tåler det, både i forhold til hull i tennene og risiko for overvekt. Det er også sånn at en bit smågodt kan inneholde 15 e-stoffer, og vi vet for lite om cocktail-effekten av e-stoffer dersom store mengder inntas over tid, påpekte Drilen.

Les også: Priskrig på mer enn bare smågodt

Også Skei har opplevd å få henvendelser direkte fra folk som jobber med ernæring og helse.

- Jeg har vært i kontakt med flere som har uttrykt bekymring for prisnivået og mengdene folk kjøper, forteller han.

Enda mer appelsiner

For å veie opp for prisdumpingen på smågodt, har flere av butikkjedene i tillegg valgt å kutte prisene på appelsiner.

Skei forteller at også dette har gjort kraftig utslag på salget i butikkene. Totalt har det rullet 105 tonn appelsiner ut av Coops butikker i Stor-Trondheim siden 7. mars.

- Vi er mer glade for å selge så mye appelsiner enn smågodt, men konkurransen ligger i markedet. Vi må følge prisnivået skal vi være konkurransedyktige, slår han fast.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.

Administrerende direktør Coop Midt-Norge, Torbjørn Skei, forteller om rekordomsetning av smågodt i forbindelse med prisdumpingen før påske. Foto: marianne tønset