Undersøkelsen Norsk kundebarometer offentliggjøres tirsdag, og Bunnpris har den tvilsomme æren av å havne nederst i undersøkelsen, skriver Dagens Næringsliv.

9094 forbrukere er spurt om hvor godt fornøyde de er med bedrifter de er faste kunder hos, og til sammen omfatter rangeringen 182 bedrifter.

- Kø på søndager

Bunnpris-kundene har gått fra å være «misfornøyde» i fjor, til å være «svært misfornøyde» i år, ifølge undersøkelsen.

Styreleder i Bunnpris-kjeden, Christian Lykke, peker på én mulig årsak til at kjeden gjør det dårlig.

- Vi har mange små butikker som blir besøkt på søndager av langt flere enn de kundene som er der til vanlig og som blir stående i kø. Det fører nok til at vi får juling i slike undersøkelser, men jeg skal ikke se bort fra at vi kan bli flinkere – som alle andre. Blant annet kan vi unngå utsolgte produkter, sier Lykke til avisen.

I fjor pekte Lykke på «små og trange» butikker i Oslo som årsak til resultatet i undersøkelsen.

Pål R. Silseth, høyskolelektor ved BI og prosjektleder i Norsk kundebarometer, sier at Bunnpris har slitt lenge på disse målingene, og vært blant de laveste innen dagligvare i flere år.

Finn.no vinner

Reitan-eide Rema 1000 gjør det derimot langt bedre i undersøkelsen, og kundene svarer at de er «svært fornøyde» med lavpriskjeden. Det gir en andreplass i dagligvarekategorien, hvor bare Meny har mer fornøyde kunder.

Finn.no gjør det best i undersøkelsen, der kundene er «begeistret».

– Finn gjør det enkelt for brukerne. Ofte er det en tjeneste man ikke trenger å betale for, og det er noe kundene liker, sier Silseth.

Flytoget gjør det også svært godti undersøkelsen, sammen med Gudbrandsdal Energi, Skandiabanken, Volvo og Toyota.