Natt til torsdag går fristen for å komme til enighet om ny lønnsavtale innen bussbransjen ut.

Om det ikke blir enighet, kommer så å si alle busser i Trondheim til å bli stående. Dette gjelder

  • Alle bybussene med unntak av linje 38 mellom Stjørdal og Melhus

  • Alle flybussene til Værnes

I tillegg blir alle såkalte kommersielle bussruter rammet. Det betyr blant annet at flybussen til Gardermoen rammes, i tillegg til alle tilbringertjenester over hele landet.

Distriktsbussene mellom Stjørdal og Orkanger tas ikke ut i streik i første omgang. Bussruter utenfor Trondheim vil i all hovedsak gå som normalt i Midt-Norge.

Totalt vil 1510 bussjåfører bli tatt ut i streik i første omgang.

Nederst i saken kan du se alle bussene som vil bli tatt ut i streik om det ikke blir enighet.

Lønn og arbeidstid

Partene i streiken er Yrkestrafikkforbundet, Norsk Jernbaneforbund, Norsk Transportarbeiderforbund, Fagforbundet og Handel og Kontor og arbeidsgiverforeningene NHO Transport og Spekter.

Saken har gått til riksmekleren etter at partene ikke ble enige i de ordinære lønnsforhandlingene. Meklingsfristen er satt til midnatt.

Regionleder i Yrkestrafikkforbundet, Hans Petter Sørgjerd forteller at uenighetene både handler om lønn og retten til å bryte opp arbeidsdagen for bussjåførene.

- Generelt jobber vi for å få en bedre hverdag for bussjåføren. Vi ønsker lønn på linje med industriarbeidere. I tillegg handler det om arbeidstid, tidspunkt på døgnet og godtgjøring for forskjellige ting, sier Sørgjerd.

Krever flere pauser

Et av de største stridstemaene er hvordan bussjåførenes vakter er lagt opp. Sjåførene ønsker blant annet å ha mulighet til å bryte opp arbeidsdagen mer enn i dag.

- Enkelte skift er på opptil ni timer. Det er greit i seg selv. Men vi har bare én pause i løpet av dagen. Før den ordinære pausen bør man ha muligheten til å komme seg på forskjellige plasser, blant annet dobesøk. Det er her skoen trykker, fordi det koster en del å få dette på plass. Det betyr noe mindre kjøring. Men det er nødvendig tid, mener vi, sier Sørgjerd.

Han trekker frem samarbeidet med AtB som godt på dette punktet.

- Vi i fagforeningene har vært med i en arbeidsgruppe sammen med AtB i utarbeidelsen av et nye anbud. Her har vi tatt opp en del av det vi mener bør bli bedre, og samarbeidet har vært godt, sier Sørgjerd.

Varierende sykefravær

- Hva er konsekvensene av praksisen som føres i dag?

- Det fører til mer stress for sjåførene. Dette gjelder også reguleringstiden mellom skiftene. Det blir en veldig stresset hverdag for sjåførene, og det øker faren for sykefravær. Sykefraværet har variert veldig blant annet i Nettbuss. Nå er vi nede på tre-fire prosent, men enkelte år har det vært oppe i ni, ti og til og med tolv prosent, sier Sørgjerd.

Stenges ned i løpet av torsdag

Om meklingen ikke kommer i mål vil det bli stans i busstrafikken i Trondheim i løpet av torsdag. Sørgjerd regner med at de første bussrutene både på bybussene og flybussene vil gå som normalt, men at det fort blir stans.

- Værnesekspressen har varslet at deres to første bussene fra morgenen av vil gå som normalt. Nettbuss regner også med at de første rutene vil gå som normalt og dette gjelder sannsynligvis også bybussene. Men når streiken er et faktum blir alt innstilt, sier Sørgjerd.

Dette er første streikepulje:

  • All busstrafikk på Gardermoen, både inne på flyplassen og shuttlebussene til hotellene (Nettbuss)

  • Kystbuss, flybuss og annen turbilkjøring i Kristiansand–Haugesund–Stavanger–Bergen (Tide og Boreal)

  • All busstrafikk i Trondheim, inkludert flybussen (Tide, Trønderbilene og Unibuss ekspress)

  • Hele Unibuss ekspress tatt ut, som blant annet kjører lavprisekspressen, torpekspressen og ryggeekspressen.

  • Hele Drangedal Bilruter er tatt ut

  • Hele Norgesbuss er tatt ut, som blant annet kjører rutetrafikk i Drøbak, Bærum og Hurum

  • Kilde: Yrkestrafikkforbundet