– Vi har oppnådd en lønnsøkning på cirka 16.000 kroner per 1. april 2017. Bussjåførene har også fått en bestemmelse som sier at rutene skal tilrettelegges for toalettbesøk, sier forhandlingssjef Linda Jæger i Yrkestrafikkforbundet.

Et av kravene fra sjåførene har vært en opptrapping til et lønnsnivå på linje med industrien. I den nye avtalen er det avtalt trinnvise lønnsøkninger i 2016 og 2017.

– Vi løfter ansatte nærmere industrien, og vi har sikret bedring av arbeidsforholdene i bussbransjen, sier forhandlingsleder i Norsk Transportarbeiderforbund, Dag-Einar Sivertsen.

Helgetillegg

Den nye avtalen fører til at bussjåførenes lønnsutvikling tilsvarer 97 prosent av lønnsutviklingen for den gjennomsnittlige industriarbeideren.

I den nye tariffavtalen vil det i tillegg til den trinnvise lønnsøkningen innføres et utvidet tillegg for ubekvem arbeidstid på 40 prosent. Tillegget vil gjelde fra klokken 6 lørdag og ut skiftdøgnet søndag. Partene kom også til enighet om kompetansebilaget på buss, og busselskapene forpliktes til å informere de ansatte om etterutdanningstester som igjen kan gi lønnsøkning.

Toalettbesøk

Bussrutene skal videre tilrettelegges for personlige behov. Dette omfatter også toalettbesøk.

– Toalettforhold er noe vi skal jobbe målrettet med. Våre medlemmer og tillitsvalgt har nå fått beskjed om å melde fra om uverdige toalettforhold og stramme rutetider for å få nytte av den nye bestemmelsen, sier Jæger.

Forhandlingsleder i Fagforbundet, Stein Guldbrandsen understreker viktigheten av å tilrettelegge for dobesøk.

– Vi har eksempler på at sjåfører må sitte fem-seks timer før de kommer seg på do. Det er unødvendig, umenneskelig og går i tillegg ut over sikkerheten, sier Guldbrandsen.