Kvartalsregnskapet til Boa Offshore-konsernet viser at driftskostnadene er nær halvert sammenlignet med de tre første månedene i fjor, og rederiet gikk med overskudd tross at flere skip lå i opplag.

Resultatet før skatt i første kvartal ble på 36 millioner kroner, sammenlignet med et underskudd på 77,4 millioner i samme periode i fjor.

Rederiet har en flåte på rundt 40 offshoreskip, lektere og taubåter, og ifølge kvartalsrapporten var aktiviteten lav eller mindre enn ventet for alle områdene.

Skip i opplag

De to store konstruksjonsfartøyene «Boa Sub C» og «Boa Deep C» gjør oppdrag for internasjonal oljebransje, og begge hadde liten utnyttelsesgrad før de gikk inn i nye kontrakter mot slutten av kvartalet.

De to ankerhåndteringsfartøyene «Boa Jarl» og «Boa Bison» er bygd for å gjøre oppdrag for oljebransjen på norsk sokkel, og lå i opplag i det meste av perioden.

Spesialskipet «Boa Galatea», som tidligere var utleid til oljeleteselskapet EMGS, ligger også i opplag i Rissa.

Rederiets inntekter i første kvartal endte på 236,5 millioner kroner, ned fra 371,3 millioner i samme periode i fjor. Kostnadene ble samtidig redusert fra 407 millioner til 220,3 millioner kroner, viser kvartalsregnskapet.

Solgte datterselskap

Administrerende direktør Helge Kvalvik i Boa Offshore sier at både inntektene og kostnadene er preget av at de hadde båter i opplag, og at de har solgt datterselskapet Boa Marine Services i USA.

Kvalvik sier at det som bidrar positivt til resultatet i første kvartal er at rederiet fikk tilbake forskuddsbetaling for to kansellerte skipskontrakter i Kina. Rederiet fikk tilbakebetalt til sammen 84 millioner dollar (697 millioner kroner), og gevinsten ble bokført i første kvartal.

Kvalvik sier at de forventer bedre underliggende drift i andre kvartal, og at flere av segmentene er ventet å bedre seg. «Boa Sub C» og «Boa Deep C» går middels lange kontrakter, og «Boa Jarl» er tatt ut av opplag og går på en seks måneders kontrakt i Nordsjøen.

Kjøpte ut investorer

«Boa Bison» går i spotmarkedet i Nordsjøen, der dagratene er lave og ikke bærekraftige, ifølge kvartalsrapporten. Skipet ble bygd i regi av det gjenoppståtte Trondheims-rederiet Nordenfjeldske Dampskibsselskap (NFDS), hvor 20 hovedsakelig trønderske investorer var med på eiersiden.

Ifølge kvartalsrapporten har Boa Offshore nå overtatt hele eierskapet til «Boa Bison», og Kvalvik sier at de øvrige aksjonærene hadde en mulighet til å selge aksjene sine til Boa Offshore.

- Det var en mulighet som lå i aksjonæravtalen, og aksjonærene valgte å selge dem tilbake, sier han.

Skrev ned verdien

Den samme investorgruppen er medeiere i «Boa Jarl», og Kvalvik sier at det ikke er inngått en lignende avtale for dette skipet.

Verdien på «Boa Jarl» og «Boa Bison» ble i fjor skrevet ned med 150 millioner kroner, noe som bidro sterkt til rederiets underskudd på 463 millioner i fjor.

Boa Offshore har i vår kjøpt tilbake 50 millioner av et usikret obligasjonslån på 150 millioner kroner, og i en børsmelding onsdag varslet selskapet at de også tilbyr seg å kjøpe tilbake resten av lånet.

Administrerende direktør Helge Kvalvik i Boa Offshore forventer at den underliggende driften vil bedre seg i andre kvartal. Foto: Kristian Helgesen, FOTO: KRISTIAN HELGESEN