- Vi har allerede en posisjon her, og ønsker å styrke den. Nærheten til studentmiljøet er bra for rekrutteringen, og vi har fått mange dyktige medarbeidere derfra gjennom årenes løp, sier Magnar Meslo, banksjef for Nordea i Midt-Norge.

Nordea åpner derfor sitt fjerde Rådgivning 24/7-kontor i Trondheim. Fra før har de lignende kontorer i Oslo, Kristiansand og Ålesund.

- Det er noe med at en trønder ringer en trønder. Samtidig er det sunt med flere kontorer som er spredt geografisk slik at en kan ha litt intern konkurranse mellom kontorene. Og det er et ønske fra kundene om at bankene skal være mer tilgjengelige til alle døgnets tider, fortsetter Meslo.

Døgnåpne

- I tillegg er det bra å ha slike kontorer på steder hvor det fra før av er et godt miljø av en viss størrelse. Det er allerede 65 personer som jobber på kontoret her fra før, og dette kan gi folk muligheten til enten å få en ny karriere eller utvikle seg videre.

Kontoret i Trondheim vil bestå av tolv autoriserte rådgivere som primært skal ta kontakt med kunder som har porteføljer eller trenger annen rådgivning.

- Når det gjelder telefoner som kommer inn vil er vi døgnåpne hele året, mens den delen som tar telefoner ut stenger klokken åtte på kvelden. Det er vel ikke så mange som hadde satt pris på at vi ringer ut døgnet rundt, sier Meslo.

Kontoret skal basere seg på kontakt via internett eller telefon, blant annet med muligheten for å dele skjerm mellom kunde og rådgiver.

- I en testfase deler vi også video. Det kan bli slitsomt i lengden, så foreløpig gjør vi det bare i starten og slutten av samtalen. I mellomtiden gir vi kunden mulighet til å for eksempel følge med på presentasjonene en rådgiver presenterer på sin maskin ved å dele skjermene.

Ansikt til ansikt

Meslo bedyrer at det fremdeles vil være mulig å møte rådgivere fysisk, selv om det nå opprettes en ny avdeling som kun kan kontaktes via telefon eller digitalt.

- Jeg tror kundene ønsker å kunne ta kontakt med oss både fysisk og digitalt. Det er en økende etterspørsel etter å sitte hjemme i fred og ro under rådgivningen, men rundt de store økonomiske hendelsene i livet, som arv, boligkjøp og skilsmisse vil det fremdeles være ønskelig å kunne sette seg ned med en rådgiver og prate ansikt til ansikt.

Han ser også for seg at fremtiden vil gi en økt digitalisering av for eksempel låneprosessen, hvor kundene gjør mer av jobben.

- Det frigir tid, er lettere og mer effektivt. Men da må vi også passe på at vi fremdeles gjør oss relevante ved å faktisk møte kundene, noe mange vil sette pris på.

I forbindelse med åpningen av den nye avdelingen har kontoret i Trondheim også vært nødt til å rekruttere flere medarbeidere – og flere skal det bli.

- Vi skal ha tolv rådgivere og én leder til slutt, og allerede har vi folk på plass. Men nå tar vi sommerferie fra rekrutteringsarbeidet, og henter inn de siste til høsten, avslutter Meslo.