Alle har rett til å reservere seg mot reklame, ifølge markedsføringsloven. Dette gjelder også for telefonsalg. Likevel opplever mange å bli oppringt av selgere og av veldedige organisasjoner som vil at du skal donere penger.
Les også: Blir oppringt til tross for reservasjon
Tips 1 - Reserver deg
– Det viktigste og første man bør gjøre for å reservere seg mot telefonsalg er å registrere seg i reservasjonsregisteret hos Brønnøysundregistrene, sier Tonje Hovde Skjelbostad, fagdirektør i Forbrukerombudet.
Dette kan du gjøre på Brønnøysundregistrenes nettside.
Tips 2 - ta alltid telefonen
Skjelbostad anbefaler også at folk tar telefonen selv om de mistenker at det er en selger.
– Da finner du ut hvem som ringer og om de egentlig har lov til å ringe deg. Hvis du allerede har et kundeforhold med dette selskapet, har de lov til å ringe deg. Men hvis du likevel ikke vil at de skal ringe, kan du si det til den som ringer. Da skal de etter regelverket føre deg inn i sitt interne reservasjonsregister, sier hun.
Tips 3 - Ikke delta i internettkonkurranser
Tips nummer tre er å være skeptisk til å oppgi telefonnummeret ditt når du deltar i konkurranser på internett.
– Vi opplever at mange helt uvitende godtar å bli oppringt av telefonselgere etter å ha deltatt i forskjellige konkurranser på internett. Jeg anbefaler derfor folk å ikke «huke» av på konkurransevilkår uten å ha lest dem først, sier hun.
Skjelbostad sier at de mottar mange klager fra folk som ikke vet at de har godkjent å bli oppringt. Dagens regelverk tillater selskaper å kontakte reserverte forbrukere hvis de selv har bedt dem om å gjøre det.
Les også: Undersøkte falske brukeromtaler i norske nettbutikker
Her ligger et av problemene, ifølge Forbrukerombudet. I markedsføringsloven (paragraf 13) står det at et selskap eller organisasjon kan ringe en person dersom hun eller han «uttrykkelig har anmodet» dem om å bli kontaktet.
Skjelbostad mener at dette blir tolket for vidt, slik at et museklikk for å godkjenne konkurransevilkår, ikke bør anses som «uttrykkelig anmodning».
– Altså dersom forbruker ikke vet at man har bedt om å bli oppringt, da har man jo logisk sett ikke bedt om det, sier hun.
Nytt lovendringsforslag
Barne- og likestillingsdepartementet har et lovendringsforslag av markedsføringsloven til behandling. Det går blant annet ut på at det skal bli vanskeligere å få samtykke til telefonsalg på denne måten.
De vil endre loven slik at en person må be et selskap eller organisasjon direkte om å motta telefonsalg for å oppheve reservasjonen.
Det betyr at det ikke skal være mulig å gi tillatelse til å bli oppringt via en tredjepart, og ikke til flere selskap eller organisasjoner samtidig.