- Tenk på alle ponchoene og sydvestene som kommer til å omsettes. Og hadde det vært sol hadde det vært andre ting vi hadde kjøpt. Arrangementer som dette skaper et voldsomt driv.

Det svarer reiselivsdirektør Stig Hillestad i Visit Trondheim på spørsmål om hva en konsert som tirsdagens har å bety for næringslivet i Trondheim. Konsertarrangøren viser til at et slikt arrangement kan bety mye for byens næringsliv.

- Beregninger for en konsert på denne størrelsen viser at de økonomiske ringvirkningene blir på 50 millioner utover det som skjer på konsertarenaen, sa Stein Vanebo i Trondheim Concerts til Adresseavisen da konserten ble annonsert.

Viser vei

- De tallene stemmer nok. Jeg har ikke regnet på det selv, men det er klart at med fulle hoteller, mange tilreisende og mange som legger opp ferien etter det er dette rent samfunnsøkonomisk noe av det mest spennende vi opplever i reiselivet. Det gir ringvirkninger langt utover selve konserten.

Ifølge reiselivsdirektøren er det støre med et arrangement som dette den entusiasmen som skapes med tanke på fremtidige arrangementer. Han tror flere nå kommer til å ta sjansen på å satse stort.

- Det at noen har gått foran, vist vei og vist at det nesten umulige er mulig gir en optimisme nesten på nivå med det vi opplevde rundt VM i 1997. Denne typen arrangementer er det som skal til for entusiasmen rundt Trondheim skal bre seg, og det er det som er det store med denne typen arrangementer.

- Jeg skal selv oppover og gleder meg som en unge. Jeg kommer nok til å glede meg like mye over å se hvordan folk oppfører seg, reagerer, hva de sier og legger ut på sosiale medier som jeg kommer til å glede meg over selve musikken, sier Hillestad.

Fulle hus

Både Scandic og Clarion Hotell & Congress meldte mandag om så godt som stappfulle hoteller, og det i en periode hvor hotellbelegget normalt er på rundt 50 til 60 prosent.

Konsertarrangøren selv anslår at det inne på festivalområdet vil bli omsatt mat, drikke og bandeffekter for syv til åtte millioner kroner i løpet av kvelden, og billettsalget ga alene en omsetning på rundt 30 millioner. I tillegg til det som legges igjen av penger rundt selve konserten mener Hillestad at hele byen merker slike arrangementer.

- Tilreisende kommer gjerne et døgn i forveien, eller blir et døgn ekstra. Det geniale er jo at det er flere store arrangementer på rekke og rad i juli og august. Dette er noe vi må lære av og utvikle i årene fremover, og når folk nå ser hva arrangørene har klart med denne konserten vil positiviteten spre seg, sier Hillestad og legger til:

- I tillegg blir vi som bor her litt ekstra stolte, og bruker byen på en litt mer aktiv måte i perioden før og etter slike arrangementer. Det blir en ekstra verdiskapning i egen by og region når noe sånt skapes.