Microsoft Ventures, som er den nye investeringsarmen til det globale IT-selskapet, kjøper seg inn i Kahoot. Spillselskapet har hentet inn 85 millioner kroner i denne runden, og foruten Microsoft Ventures er Creandum og Northzone med. De to sistnevnte er inne i Kahoot fra før, skriver Shifter, en nettavis for start-ups og innovasjon.

Pengene fra investorene skal brukes til øke tempoet i den globale satsingen. I høst når læringsplattformen 33 millioner månedlige aktive brukere. Kahoot har vokst seg særlig sterk i USA, nærmest til et «popkulturelt fenomen».

Pengene som nå kom inn, skal brukes til å utvikle læringsplattformen videre og bygge et globalt team. Kahoot skal i høst lansere nye spillformater, som skal gi lærere og spillere mer variasjon.

LES PÅ PLUSS: Halvparten av selskapene dør

- Bidrar i skyen

En av gründerne og administrerende direktør i Kahoot, Johan Brand, legger vekt på at Microsofts nettverk og kunnskap kommer godt med når selskapet skal bygges videre.

- Microsoft har en enorm innsikt i markedet. Når verdens største IT-selskap validerer det vi driver med, er det veldig bra. Vi kan ikke få en bedre bekreftelse på at vi driver med de riktige tingene, sier Brand til Shifter.

Han regner med at Microsoft kan bidra med flere ting, blant annet ekspertise på jobbing i «skyen».

Brand vil ikke oppgi eierprosenter eller hvor mye selskapet er verdsatt til nå. Microsoft er minoritetseier, og Brand sier Kahoot fortsatt skal være et gründerledet selskap.

LES PÅ PLUSS: Vil revolusjonere måten vi lærer på

Utviklet av NTNU-professor

Kahoot ble lansert i 2013. Professor i spillteknologi ved NTNU, Alf Inge Wang, hadde ideen til og har vært med på å utvikle quizspillet.

Halvparten av staben til Kahoot jobber fra London, og selskapet har ansatte i flere byer i USA. Hovedkontoret ligger i Oslo. Kahoots strategi er å bruke Norge som sandkasse for å leke med ulike konsepter, før de lanserer dem globalt, skriver Shifter.