- Skal man lykkes på Brøset med de ambisjonene man har, må det bygges ut av en boligorganisasjon som har et langsiktig perspektiv, og som ikke bare har kortsiktig profitt som mål, sier Sotberg, som er administrerende direktør i Boligbyggelaget Tobb.

Han sier Tobb er interessert i å bygge den nye bydelen hvor St. Olavs Hospitals sikkerhetsavdeling ligger i dag, når området er klart for utbygging.

Brøset skulle bli landets første klimanøytrale bydel. Ifølge reguleringsplanen kan det bygges inntil 1800 boliger til rundt 4000 innbyggere på den 350 mål store eiendommen. Nå er det ikke lenger sannsynlig at utbyggingen blir gjennomført i kommunal regi.

- Ser på Brøset som pilot

Tidligere har flere utbyggere uttrykt skepsis til miljøprosjektet på Brøset, fordi de frykter miljøkravene gjør boligene for dyre og at få vil bo der. Da det ble kjent at utbyggingen ikke vil skje i henhold til kommunens intensjon, sa eiendomsinvestor Ivar Koteng til Adresseavisen at de kan være interessert i tomta på Brøset. Men det må da lempes på miljøkravene i reguleringsplanen.

Tobb-sjefen mener boligbyggelaget er en bedre garantist for at mange av miljøambisjonene i prosjektet gjennomføres.

- Tobb har støttet noe av arbeidet som en del av arkitektmiljøet har gjort sammen med Sintef og NTNU, med fokus på konseptet. Skal man lykkes på Brøset med de ambisjonene man har, må det bygges ut av en boligorganisasjon som har et langsiktig perspektiv i forhold til kundeoppfølging, og har fokus på levetidskostnader og ikke bare kortsiktig profitt frem til ferdigstillelse av bygg. På Brøset er det teoretiske arbeidet gjort i et veldig ambisiøst miljøprosjekt, som kanskje ikke er gjennomførbart slik fagmiljøet har sett for seg. Tobb ville sett på Brøset som en pilot, for å utvikle moderne løsninger med en fleksibel tilnærming til miljøaspektene, sier Sotberg.

Færre biler og fellesareal

Han peker også på at Tobb er en stor medlemsorganisasjon.

- Vi kan undersøke boligkjøpernes preferanser med våre 60 000 medlemmer i Trondheims-området. Vi er dermed bedre til å matche preferansene fremtidige boligkjøpere har, for å forankre et slikt spesielt prosjekt på en best mulig måte, sier Sotberg.

Målet med Brøset er at innbyggerne her skal avgi langt mindre CO₂enn andre. Gående og syklende skal prioriteres, og personbiler får ikke kjøre gjennom Brøset. Det er lagt opp til ca. 0,65 parkeringsplasser per bolig, halvparten av minimumskravet for tilsvarende områder. Boligene skal ha fellesarealer, som storstue og gjestesoverom, slik at leilighetene kan ha mindre areal.

- For dyre miljøkrav

Også Tobb-sjefen mener reguleringsplanens miljøkrav må lempes på.

- Det må være et marked for boligene. Derfor går det ikke an å definere ambisjoner som er for kostnadskrevende for folk flest. Vi har gitt den tilbakemeldingen da vi tidligere var inne i prosjektet. Ambisjonene er litt i overkant av hva som er mulig å gjennomføre i en by med Trondheims klimatiske forhold, sier Sotberg.

- Noen få kan prioritere miljø høyt, og kan være villige til å betale ekstra for dette. Men for folk flest handler der først og fremst om å finne en fornuftig bolig innenfor egne budsjettgrenser, sier Sotberg.

Han mener Brøset-utbyggingen derfor må ha en fleksibel reguleringsplan.

- Trondheim kommune må være åpen for fleksibilitet fra byggetrinn til byggetrinn, og ikke låse alt fra starten. Miljøvennlige løsninger endrer seg og kan tilpasses over tid, og dette området skal utvikles som et langsiktig byutviklingsprosjekt. Vi vil være en bedre garantist for å få realisert det, sier Sotberg.

Uenige om tomtegrenser

Brøset-tomta eies av tre offentlige instanser; Statsbygg, St. Olavs Hospital og Sør-Trøndelag fylkeskommune. Trondheim kommune ønsket å bygge ut Brøset i kommunal regi. I vår avslo Statsbygg et bud fra kommunen på tomta.

Statsbygg fikk i vår fullmakt fra kommunaldepartementet til å selge tomta på det åpne markedet. Forutsetningen er at St. Olavs Hospital får nok penger til å flytte sikkerhetsavdelingen fra Brøset og bygge en ny på Øya. Men nå har Sør-Trøndelag fylkeskommune protestert, fordi de mener fylkeskommunen eier en større del av tomta enn Statsbygg går ut fra.