Det er fallet i digitale annonseinntekter som bekymrer, forteller konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media.

- Det er en større utfordring enn vi trodde da året startet. Den store endringen i år, er at i stedet for en vekst på 15–20 prosent i digitale annonseinntekter får vi en nedgang. Det er det som slår så kraftig ut på resultatet. Ut over det er brukerinntektene opp og kostnadene ned, sier Koch.

Nedgangen digitalt skyldes at annonsørene beveger seg mot programmatiske kjøp, det vil si at annonsene er rettet mot bestemte målgrupper, sosiale medier og søk. Utfordringene er størst for de største mediehusene i konsernet, Adresseavisen og Sunnmørsposten.

Mot Google og Facebook

Koch sier det nå jobbes i norske medier med å ta opp konkurransen med Google og Facebook.

- Dette må vi få snudd. Det jobbes intenst med en ny norsk plattform, som kan konkurrere med Google og Facebook. Vi vil benytte oss av Schibsted Appnexus, og det håper vi også Amedia vil. Vi håper og tror vi vil få en plattform for programmatiske annonser, slik at vi blir konkurransedyktige mot Google og Facebook. Den håper vi er oppe neste år, og da håper vi å få snudd trenden, sier Koch.

Også annonseinntektene til papiravisene faller videre, men Koch påpeker at det var ventet, i motsetning til fallet digitalt.

Abonnementsinntektene øker

Samtidig øker abonnementsinntektene. I tredje kvartal økte de med seks prosent til 123 millioner kroner. I fjor var de 116 millioner på samme tid.

Ifølge kvartalsrapporten er det god vekst i utsendte abonnement for mediehusene som har innført betalingsløsningen Pluss på nett. Det er også vekst i antallet lesere og sidevisninger på mobiltelefon, men en nedgang på pc og nettbrett.

- Det er betalingsvillighet for digitale innholdsprodukter, og betalingsmodellen for innhold fungerer godt. I nesten alle mediehusene i konsernet må man nå ha et digitalt abonnement i bunnen, og man kan få det på papir. Det tydeliggjør i større grad verdien av digitale abonnement, sier Koch.

Trykkeriinntektene øker

Trykkeriinntektene vokser fire prosent i tredje kvartal. Det skyldes god vekst i siviltrykkinntektene og nye avistrykkoppdrag i år.

- Vi har klart å få flere nye større oppdrag. Det største vi har er Coop, og vi trykker nesten alt for dem i Norge. Vi venter å få mer effekt at pressen vi investerte i på Heimdal, sier Koch.

Samtidig påvirker den endrede produktmiksen, fra avistrykk til siviltrykk, marginene i Polaris Trykk negativt.

Nedbemanner

Polaris Media har satt i gang med resultatforbedrende tiltak, for å redusere kostnadene og skape inntekter. Innen 2020 skal konsernet ha gjennomført resultatforbedrende tiltak for rundt 300 millioner kroner, og 120–150 millioner skal ha effekt allerede neste år.

En vesentlig del av tiltakene er nedbemanning. Ansatte har fått tilbud med frist til 1. november for å løse nedbemanningen med frivillighet for 2017.

- Vi skal ned med bemanningen, og det er en betydelig del av det som har med kostnader å gjøre. Neste år skal vi ned med cirka 100 årsverk og opp mot 200 til 2020. Det jobbes sammen med tillitsvalgte for å få løst dette på en god måte. Vi bruker nå all energi på å få det til med frivillighet, med brede tiltakspakker og sluttpakker. Vi får gode tilbakemeldinger på disse, og konsernstyret har gitt en ramme på 125 millioner kroner til frivillige tiltakspakker, sier Koch.

Det er i Adresseavisen, Sunnmørsposten og Polaris Trykk de største kostnadskuttene kommer.

Kostnader redusert

I tredje kvartal er driftskostnadene i Polaris Media redusert med 20 millioner sammenlignet med samme kvartal i fjor.

Inntektene i Polaris Media var på 351,4 millioner kroner i tredje kvartal, mot 385,3 millioner i samme kvartal i fjor. Driftsresultatet er også redusert, fra 46,8 millioner 27,5 millioner kroner.