FosenNamsos Sjø, som i sommer vant anbudskonkurransen om drift av strekningen Flakk-Rørvik, har i dag tildelt kontrakt for bygging av de to ferjene som skal settes i drift fra 2019.

- Vi inviterte 15 verft til anbudskonkurranse om byggingen. Tolvd av dem deltok, både norske og utenlandske, og valget falt på Myklebust Verft, forteller Grete Fuglem Tennås, administrerende direktør i FosenNamsos Sjø.

Partene ønsker ikke å avsløre prislappen på de nye ferjene.

Gammel kjenning

«MF Trondheim», som ble brukt på Flakk-Rørvik fra 1992 til 2011, blir hentet tilbake som den tredje ferjen på strekningen. Den vil oppgraderes og settes inn på fredager og søndager, samt fungere som reserve for de nye ferjene.

Lader ved kai

De nye ferjene er hybridferger, som lades i de fire minuttene ferjene ligger til kai. Store deler av døgnet vil de dermed kun gå på elektrisitet, men i enkelte perioder vil man måtte bruke et dieselaggregat om bord for å lade opp batteriene.

Det er valgt en løsning som gjør at aggregatene vil kunne gå på biodiesel. Den muligheten er ikke planlagt brukt på Flakk-Rørvik, begrunnet med høye priser på biodiesel.

Pendlervennlig

De nye ferjene vil ta inntil 130 personbiler, passasjersalongen vil ha 390 sitteplasser, med strømuttak ved bordene og trådløst internett.

Myklebust verft, som skal bygge ferjene, ligger i Gursken i Sande kommune i Møre og Romsdal. Verftet eies av Kleven Maritime i Ulsteinvik.

- Det skjer mye spennende utviklingsarbeid innen batteriteknologi som gir mer miljøvennlig transport til havs, og vi ønsker å være en viktig partner i denne utviklingen, sier Ståle Rasmussen, konsernsjef i Kleven, i en pressemelding.

Redusert forbruk

Ferjene vil ha et energiforbruk som er beregnet å bli mindre enn 30 prosent av normalforbruket for konvensjonelle dieseldrevne ferjer av samme størrelse. Det lave energiforbruket er blant annet et resultat av en nyutviklet skrogform og propelløsning.

FosenNamsos Sjø har samarbeidet med skipsdesignselskapet Multi Maritime i Førde om utviklingen av det nye konseptet.

- Vi må berømme FosenNamsos Sjø for å prosjektere og bygge ferjer som muliggjør helelektrisk drift store deler av døgnet av et samband nylig ansett som uegnet for helelektrisk drift, sier administrerende direktør Gjermund Johannessen i Multi Maritime.

Passasjersalongen i de nye ferjene får sitteplass til 390 personer. Foto: FosenNamsos Sjø/Multi Maritime