Sissel Hansen har laget guider for gründere i flere ulike byer i Europa. Hun har blant annet tatt tempen på gründermiljøet i Berlin, København, Stockholm, London. Og Trondheim.

Trondheim er den klart minste byen Hansen og hennes selskap, Startup Everywhere, har skrevet om. Akkurat det mener hun gjør Trondheim til en viktig by å skrive om.

- Vi mener innovasjon skjer overalt. En av grunnene til at vi ville skrive om Trondheim, var at vi oppdaget hvor mange selskaper som startet opp her og går bra. Selskaper som blant annet Opera, har faktisk rot her, sier Hansen.

Må ikke være Silicon Valley

Selv har Hansen tilholdssted i Berlin, og er født og oppvokst i Danmark.

- Hvordan gjør Trondheim det sammenlignet med Berlin og København?

- Du kan aldri sammenligne Trondheim med Berlin. I Berlin bor det tre millioner mennesker, i Trondheim i underkant av 200 000. Men du kan sammenligne med hyppigheten av kontorfellesskaper, mentorprogrammer, inkubatorer, akseleratorer; selve infrastrukturen for nyskaping og innovasjon. Og den er god. Spesielt innen vitenskap og forskning er Trondheim langt foran mange andre, sier Hansen.

Hun mener små steder er undervurdert når det kommer til nyskaping.

- Ikke alle selskaper kommer fra Silicon Valley. Nesten alle start ups har oppstått i en forstad. Det ville være et kjempefeiltrinn kun å bruke penger i de store byene. Små steder er kjempeviktige, spesielt i de første fasene av gründerskap. Det er også gründerne i disse fasene boka vår retter seg mot, sier Hansen.

- Vær fornøyd med å være liten

Silicon Valley i California i USA er i dag regnet som det kanskje fremste gründerstedet i verden. Hansen utdyper poenget sitt.

- Hvis du ser på nyoppstartede bedrifter i dag, er det nesten ingen som startes i selve Silicon Valley. Der er det altfor dyrt å være. Nyskapingen oppstår i de små forstedene rundt Silicon Valley. Facebook er for eksempel et Silicon Valley-selskap, men det var ikke der selskapet oppsto. Selskapet flyttet dit når det trengte penger og kompetanse til å vokse. Stedet har en annen funksjon enn steder som Trondheim har. Dere burde være fornøyde med den posisjonen dere har, sier Hansen.

Det er innovasjonsorganisasjonen Technoport som har tatt initiativet til å få laget en egen guide for nyskaping i Trondheim. Selve boken er skrevet av et team av fotografer og tekstforfattere med tilhold i Trondheim, flere med egne linker inn i byens gründermiljø.

Daglig leder Lars Iversen er svært fornøyd med anerkjennelsen av infrastrukturen for innovasjon i Trondheim.

- Denne boken viser at det finnes et økosystem her, og at vi har plattformen for at entreprenørskap skal blomstre. Vi ser at innovasjonstakten går raskere utenfor de store bedriftene og staten, og dermed er denne infrastrukturen helt nødvendig for å skape nye arbeidsplasser, sier Iversen.

Dyre boliger og mat trekker ned

Alt er imidlertid ikke bare positivt med Trondheim. Blant annet gjør dyre bolig- og leiepriser det kostbart for gründere, det samme gjør høye matvarepriser.

Hansen mener dette trekker ned.

- Når man starter noe nytt, har man veldig lite penger å bruke på slike ting. Selv flyttet jeg fra København til Berlin, fordi jeg så at det var billigere å bo der. Mens jeg kunne bo 2,5 måneder i København med pengene jeg hadde, kunne jeg bo 6 måneder i Berlin for samme sum. Jo større levekostnadene er, jo større er risikoen for å feile, sier Hansen.

- Du sier at Trondheim bør være fornøyd med å være god helt i den første fasen av gründerskapet, men bør ikke byen også være i stand til å bygge opp store bedrifter med hovedkvarter her?

- Det er helt naturlig at bedrifter ikke blir der de startet opp i hele sin levetid. I et utviklet økosystem starter gründeren opp ett sted, deretter tar han selskapet sitt til et sted hvor han kan få det til å vokse. Når selskapet har blitt stort nok, eller hvis han selger seg ut, kommer gründeren tilbake til stedet han startet, og reinvesterer noe av pengene han har tjent på veien. Da er sirkelen i økosystemet sluttet, da har man oppnådd suksess, sier Hansen, og legger til:

- Trondheim bør fortsette å fostre nye bedrifter slik man gjør, byen bør være stolt av det.

KRONIKK: Innovasjon er mer enn entreprenørskap

Startupguide Trondheim er ei bok for dem som er i tanke- og researchstadiet for å starte egen bedrift. Den er et slags hvem, hva, hvor i Trondheim gründermiljø. Foto: Photographer:Torleif Kvinnesland;Torleif Kvinnesland