Kontrakten er en del av arbeidsomfanget i Kværners totalkontrakt med Statoil om oppgradering av Njord A-plattformen.

Jobben Kværner i Verdal skal gjøre i denne omgang gjelder bygging av fire forsterkningselementer (blistere) til plattformen.

Vanligvis er dette arbeid som Kværner pleier å sette til utlandet både på grunn av kapasitetshensyn og kommersielle hensyn. Men etter en vurdering av leverandører i inn- og utland, kom Kværner frem til at det var best å gjøre det i Verdal. Dette mener konsernsjef for structural solutions i Kværner, Sturla Magnus, er et viktig aspekt med kontrakten.

- Dette viser at forbedringsarbeidet som er gjennomført her på Kværner i Verdal har gjort oss i stand til å levere konkurransedyktige tilbud også på denne typen arbeid, sier Magnus til Adresseavisen.

Adresseavisen har tidligere skrevet at investeringene på 20 milliarder kroner i Njord og nabofeltet Bauge sikrer midtnorske arbeidsplasser i 20 år fremover.

60-70 arbeidere i jobb

Arbeidet i Verdal starter umiddelbart. I første omgang vil man starte med engineeringarbeid og innkjøp av materialer.

Oppstarten av fabrikasjon, selve byggingen av forsterkingselementene, er planlagt til midten av september i år. Det ferdige produktet skal leveres 15. juli neste år.

Konsernsjef Magnus sier at arbeidet vil sysselsette 60-70 personer i det drøye året kontrakten skal gjennomføres, noe mer når arbeidet er på sitt mest intense.

- God timing

Fra før av har Kværner en stor avtale med Statoil om bygging av understell til Sverdrup-utbyggingen. Magnus mener imidlertid timingen for Njord-kontrakten er god.

- Vi leverer det første understellet til Sverdrup i juli i år. Vi har enda to understell som skal leveres til Sverdrup, og de skal leveres neste år. I dette bildet passer Njord-arbeidet bra. Denne kontrakten sikrer derfor at vår prefabrikasjon fylles opp med Njord-blisterne etter at de to siste stålunderstellene er over i en fase med sammenstilling ute, sier Magnus.

Veier 400 tonn

I en pressemelding skriver Kværner at arbeidet «omfatter fabrikasjonsengineering, innkjøp, og fabrikasjon av blisterne som skal omslutte og forsterke de fire søylene på skroget og bidra til å øke plattformens flyteevne.».

- Vi har jobbet systematisk over tid med forbedringsarbeid, og gjennom dette vist at det er lønnsomt å gjøre dette arbeidet i Verdal. Sammen med kontraktene på leveranse av stålunderstell til Johan Sverdrup har Kværner i Verdal et solid og forutsigbart fundament som basis for kontinuerlig forbedring og langsiktig planlegging, sier konserndirektør Magnus i pressemeldingen.

Blisterne er 21 meter høye og veier om lag 400 tonn hver. Avtalen inkluderer også blant annet maling og transport til Stord.

- Det skal investeres totalt 20 milliarder på Njord-feltet, setter denne kontraktene dere i en bedre posisjon til å få fremtidige kontrakter på denne utbyggingen?

- Vi må selvsagt konkurrere på vanlig måte om fremtidige kontrakter, men dette viser at vi er konkurransedyktige. Jeg regner med at det vil telle noe i de kommende rundene, sier Magnus.

Startet i 1997

Produksjonen ved Njord, som ligger vest for Fosen, startet i 1997, og det var Verdal som leverte skroget. Den gang var det ikke ventet at produksjonen ville vare lenger enn til 2013.

Selv om Kværner i Verdal får en del av byggingsarbeidet som skal gjøres på Njord-plattformen, kommer mesteparten av aktiviteten til å foregå ved Aker Solutions i Bergen og Kværner Verdal på Stord.

Til land: Njord A-plattformen ble i fjor slept til land for omfattende utbedringer. Foto: Kværner